Holstre mees tegi korda sajandivanuse Fordi

Egon Valdaru
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toomas Pärtma rääkis, et kuigi tema Ford on nüüd sõidukorras, ei saa see nagu Tallinngi kunagi valmis, sest alati on võimalik seda parandada.
Toomas Pärtma rääkis, et kuigi tema Ford on nüüd sõidukorras, ei saa see nagu Tallinngi kunagi valmis, sest alati on võimalik seda parandada. Foto: Elmo Riig

Holstre lähedal elav Toomas Pärtma sai 20 aasta töö tulemusena sõidukorda 1920. aastast pärineva veoauto Ford TT, mille puuduvatest juppidest valmistas ta suure osa ise.

Veok kuulus Toomas Pärtma vanaisale Richardile, kelle sakslased Teise maailmasõja ajal Viljandis maha lasid.

«Isa rääkis, et pärast vanaisa surma jäi auto laokile ja tassiti jupphaaval laiali. 1987. aastal leidsid mu isa ja vend üles mootori. Aasta hiljem viisin selle enda juurde ja kraapisin puhtaks, kaevasin välja ka keldri talaks pandud raami,» meenutas vanasõidukihuviline taastamistööde algust.

Tegi piltide järgi juppe

Leidnud, et mootor ja raam kokku passivad, otsustas Toomas Pärtma auto üles ehitada. «Mulle on vanaaegsed masinad alati meeldinud. Praeguse aja autod jätavad mind külmaks,» põhjendas ta.

«Tehnikaga olen tegelnud lapsest saadik,» rääkis Pärtma. Enne vana Fordi osade leidmist oli tollal 16-aastane noormees valmis teinud aiatraktori. Tehnikahuvile leidis ta rakendust ka isa kõrvalt talus askeldades.

Fordi osad on toodud Eesti eri paikadest. «Olen leidnud neid vanaraua seast, lakapealsetelt ja laatadelt. Igal jupil on oma ajalugu,» kõneles mees.

Palju detaile tegi ta ise piltide või laenuks saadud osade järgi. «Leidsin rakendust nii keevitaja, puusepa kui treialina. Treialitöö on peamiselt just selle auto tõttu selgeks saanud,» lausus ta.

Hindamatu väärtusega

Toomas Pärtma tunnistas, et haruldase auto ehitamine oli paras katsumus. «Algul olin noor ja kogenematu ning mõni töö jäi pooleli. Hiljem takistasid raha- ja tervisehädad,» rääkis ta.

Mehe sõnul küsivad paljud sõiduki hinda. «Selliseid asju ei müüda. See on osake minust,» ütles ta vastuseks.

«See auto sümboliseerib ajalugu ja on tehtud meie kõigi vanaisade mälestuseks,» lisas Toomas Pärtma. «Meie isad pole selliste masinatega sõita saanud, aga vanaisad küll. Enne sõda oli Ford Eestis üks levinumaid veoautosid.»

Rääkides oma hoolealuse võimekusest, nentis ta, et kuigi hobusest on auto kiirem, see väga käbe pole. «Kiirus on 30—40 kilomeetrit tunnis, kõrgematel tuuridel läheb lärm kabiinis suureks.»

Auto sai valmis sel suvel Pärnus peetud vanasõidukite ürituse ajaks. Seal tähistati Ford T saja aasta juubelit.

Pärnusse vuras veok treileril, sest pole veel registrisse kantud. Sellega loodab mees pädevate hindajate abiga kuu aja jooksul ühele poole saada.

«Ootan hindamisakti, mis annaks musta numbri ja loa teedel sõita. Ühtlasi oleks see hinnang autole. 1920. aasta sõidukil peab olema vähemalt 70 protsenti originaalosi. Usun, et neid nii palju ikka on,» rääkis ta.

Osales filmivõtetel

Pärnus sai Toomas Pärtma teada, et tema veoki tagarattad pole originaalid, vaid selliseid hakati valmistama 1924. aastast. «Olen juba uusi rattaid teinud, aga põhitöö jääb talveks, sest puukodaraid on raske valmistada,» tõdes mees.

Kuu aega tagasi osales taastatud veok koos peremehega Tallinnas filmivõtetel. Seal võeti üles Vene luuraja Maksim Issajevi ehk Stirlitzi noorpõlvest jutustava uue Vene telesarja episoodi.

Pärtma sõidukil oli täita kiirabiauto roll. Selleks ehitas ta veokastile puidust karkassi, kattis kangaga ja maalis peale Punase Risti tähise.

OMANIK

Toomas Pärtma on sündinud 1972. aastal.

• Ta peab Holstre lähistel asuvat Rebase talu, mis kasvatab teravilja.

• Füüsilisest isikust ettevõtjana teeb Toomas Pärtma ümbruskonnas remonditöid, näiteks parandab autosid, traktoreid, mootoreid, mootorsaage ja muruniidukeid.

• Abielus, peres kasvab kaks väikest last.

• Sõitmiseks kasutab vana Moskvitši.

Allikas: Toomas Pärtma

ARVAMUS

Märt Kirik,
1930. aasta Ford T omanik

Toomase masinal on ajalooline väärtus. Selle taastamine oli vägitükk. Toomas on andekas mehaanik, keda ootab suur tulevik. Näiteks ehitas ta Vene Šassii traktorile käivituse kettsae mootorist.

Tema kodus on igasuguseid vanasõidukeid, alates mootorratastest ja rolleritest ning lõpetades 1938. aasta Opeliga. Garaažinurgas ootab taastamist Ford T sõiduauto.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles