Paljud autoomanikud, kes lähevad külmade saabudes oma sõiduriista väsinud vooluallika asemele uut ostma, avastavad ehmatusega, et akude hinnad on lühikese ajaga tõusnud enam kui kahekordseks.
Viljandi kaupluse Auto-Moto juhataja ja omanik Andres Nurk tõi näiteks, et kui veel aasta tagasi sai enimkasutatava 55—60-ampertunnise sõiduautoaku 450—495 krooniga, siis nüüd maksab see 930 krooni ning varsti kerkib hind üle tuhande.
«Kõige odavam aku on meil praegu 865-kroonine, aga sellegi hind peaks lähematel päevadel tõusma,» nentis Nurk neljapäeval.
Tema sõnul on põhjus tooraine kallinemine maailmaturul ning selle on omakorda kaasa toonud pingeline olukord mitmes pliid tootvas piirkonnas.
Akusid importiva Balti Autoosade aktsiaseltsi ostujuhi Jaanus Kuuse sõnul on plii hind kerkinud viimase poolteise aasta jooksul, kuid eriti suuri hüppeid on see teinud just viimasel ajal.
«Teise hinnatõusu põhjusena väidavad kõik tootjad, et nõudlus akude järele ületab tublisti tootmisvõimsust, sest uusi autosid lisandub üha ja ka vanad masinad vajavad uusi akusid,» rääkis Kuuse. «Arvatavasti tõuseb akude hind veelgi.»
Kuuse lausus, et inimestel ei ole siiski mõtet hakata akusid endale varuks ostma, sest need riknevad kasutuseta seistes korraliku hoolduseta kiiresti.
«Pigem tuleks olemasoleva aku eest hästi hoolt kanda,» soovitas ta. «Naljalt see rikki ei lähe ja peab päris kaua vastu, kui auto elektrisüsteem on korras. Seepärast tuleks enne aku ostmist selgeks teha, ega elektrisüsteemis viga ole, sest see võib ka uue aku ära rikkuda.»
Sama meelt oli Andres Nurk, kelle arvates võib järsk hinnatõus sundida inimesi säästlikumalt käituma. Kui varem eelistasid paljud esimeste käivitusraskuste ilmnedes kohe uue aku osta, siis nüüd, mil hinnalipikult vaatab vastu juba neljakohaline number, püütakse vana vooluallikas korda seada. Nurga tähelepanekut mööda aitab sageli see, kui aku enne talve korralikult ära laadida.
Auto-Moto kaupluse juht lisas, et akud pole ainukesed autotarvikud, mis on viimasel ajal kõvasti kallimaks läinud, sest nafta hinna tõusu tõttu on 30—35 protsenti suurenenud ka tosooli ja muu autokeemia maksumus. Õli hinna tõusu kohta aga veel märke ei ole.