/nginx/o/2013/10/04/2448555t1hc7fc.jpg)
Kondase keskuses on juba mõnda aega väljas Viljandi noorte huvikeskuse laevamudelismi ringi liikmete tööde näitus.
Kondase keskuses on juba mõnda aega väljas Viljandi noorte huvikeskuse laevamudelismi ringi liikmete tööde näitus.
Teisel korrusel saab näha uhkeid kuunareid, kaatreid ning sõja- ja kaubalaevu. Lae all hõljuvad lennukid ja aknalaual ilutsevad Egiptuse sõjalaevade mudelid.
Ringi juhendaja Olle Järvekülje sõnul on huvikeskuse 60. hooajale pühendatud näitusel välja pandud mudeleid läbi aegade: on nii praegu ringis käivate õpilaste kui varasematest aastatest säilinud töid.
Vanim eksponaat on Poola mootorpaadi IRA mudel, mille valmistas 1975. aastal Endel Jürgenson. Koopia on originaalist 25 korda väiksem, kuid samas kõnealuse näituse suurim mudel.
«Endel Jürgenson ütles, et ta on seda meisterdanud kogu oma elu,» kõneles Olle Järvekülg. «Ilmselt täiendas ta seda mudelit aastate jooksul.»
Vanematest mudelitest on väljas veel ringi kauaaegse juhendaja Enno Ööveli lennukid ja üks 1985. aastal valminud automudel.
Olle Järvekülje ütlemist mööda kulub ühe laevamudeli tegemiseks tavaliselt aasta või paar, seepärast ei olegi võimalik ringi tööde näitust korraldada igal õppeaastal. Kõige õigem oleks neid teha üle viie aasta, leiab ta.
Viimati võis linnarahvas ringi ülevaatenäitust uudistada 2003. aastal Kilpkonna galeriis. See oli ka esimene suurem laevamudelite väljapanek Viljandis.
Laevad on käinud ka võistlustel
Kõige värskem näitusel välja pandud töö on Saksa mootorpaat MAB12, mis on valminud tänavu. Selle autor on Helari Raudkivi.
Aasta tagasi sai valmis Saksa õppelaev Elbe, mille meisterdas Sergei Belov.
Paalalinna gümnaasiumi üheksandas klassis käiv noormees rääkis, et ehitas mudelit poolteist aastat. Ta on sellega juba kolm korda võistlemas käinud ning astub 17. märtsil Tallinnas uuesti võistlustulle.
Laev võistleb otsesõitvate koopiamudelite klassis EH-600. Tähed EH tähistavad tsiviillaeva ja arv 600 seda, et mudeli pikkus on kuni 600 millimeetrit.
Võistlusi korraldatakse ka kaugjuhitavatele koopiamudelitele. Neid tähistab klass F2-A. Klassid ECO-juunior ja ECO-standard on aga mõeldud kiirusmudelitele.
Võistlustel hindavad kohtunikud kõigepealt mudeli välimust ning seejärel vees sõitmist. Lõpptulemuse saamiseks punktisummad liidetakse.
Sergei Belov käib laevamudelismi ringis juba kolmandat aastat. Selle aja jooksul on ta meisterdanud neli laeva.
Alustuseks tegi ta väikese laualaeva — Saksa kalapaadi ja Egiptuse vaarao Ramses III aegse sõjalaeva mudelid on esimesed, mida algajad saavad teha, pärast seda võivad nad juba ise laevatüüpe valida.
Teisena valmistas Belov ühe õppelaeva mudeli ning kolmandana asuski Elbe kallale. Neljas oli kiirlaeva mudel.
«Elbe oli neist kõige keerulisem,» tunnistas noormees. «Päris valmis see veel pole. Tegelikult ei saagi see kunagi valmis, sest ikka peab midagi parandama või tuleb tahtmine üht-teist juurde ehitada.»
Belov lisas, et mootorist raskem oli laevale ehitada kajutit.
«Laevamudelismi juures köidavadki mind tehnikaga tegelemine ja see, et saab ise midagi valmis teha,» sõnas noormees.
Olle Järvekülje jutu järgi on noorte huvikeskuse laevamudelismi ringis praegu 15—17 liiget. Sinna võetakse huvilisi alates viiendast klassist ning peamiselt koosneb liikmeskond kuuenda kuni kaheksanda klassi poistest.
«Gümnaasiumiosas hakkab õppimine juba rohkem aega nõudma,» tõdes ringi juht.
Kohtutakse paar korda nädalas
Koos käiakse kaks korda nädalas: reede õhtuti ja laupäeviti.
«Et meil oma ruume ei ole, kasutame maagümnaasiumi tööõpetuse klassi ning teistel aegadel ei pääse me sellele ligi,» nentis õpetaja.
Olle Järvekülg alustas selle alaga tegelemist huvikeskuse eelkäija, pioneeride maja laevamudelismi ringis. Ta hakkas laevu meisterdama neljandas klassis tolleaegse juhendaja Enno Ööveli käe all.
Hiljem õppis Järvekülg Tallinna pedagoogilises instituudis tööõpetuse õpetajaks. Praegu tegeleb ta puidutööga, kuid selle kõrvalt juba üle kümne aasta ka huvikeskuse ringi juhendamisega.
«Seni on huvilisi jätkunud,» lausus Järvekülg. «See oli ju pikka aega Viljandi ainus tehnikaring.»
Ringi ülevaatenäitusel on väljas ka üks juhendaja meisterdatud mudel: Nõukogude Liidu allveelaevahävitaja BO-2. See on valminud 2000. aastal ning on originaalist 75 korda väiksem.
Juhendaja mudeli kõrval on veel kaks sõjalaeva, mille on valmistanud praeguseks juba koolieast välja kasvanud ning ehitajana töötav Raul Karu.
«Olen teinud kokku seitse laevamudelit,» ütles Karu, kes tegeles mudelis-miga aastatel 1997—2004. «Hobi jäi soiku pärast sõjaväkke minekut.»
Näitusel on väljas kolm tema mudelit: 1998. aastal tehtud Nõukogude Liidu allveelaevahävitaja BMO, 1999. aastal valminud Saksamaa kuunarpark Carl Max ja 2002. aastal meisterdatud Prantsuse eskortlaev Le Picard.
«Mulle meeldis teha just purjekaid ja sõjalaevu, sest need on hästi keerulised. Lihtsamad kaatrid ei olnud nii huvitavad,» jutustas Karu.
Ta on meisterdanud ka mitu kiirlaeva, paljud neist said aga võistlustel kannatada.
«Koolipoisile on see hea hobi. Kui on osavad käed, siis miks mitte nikerdada! Kodus on mul kohe eraldi riiul, kus kõik mudelid välja on pandud,» rääkis Karu.
NÄITUS
Viljandi noorte huvikeskuse laevamudelismi ringi tööde näitus jääb Kondase keskuses avatuks 18. märtsini.
Allikas: huvikeskus