/nginx/o/2013/10/04/2443119t1hcb4a.jpg)
Garantiiajal saab mobiiltelefoni tarkvara uuendades tasuta parandada selle tööd ning mõnikord ka seadmele uusi kasutusvõimalusi anda.
Mobiiltelefonide ja arvutite sarnaseid jooni otsides ei tasu sugugi silmas pidada vaid kõige moodsamaid nutitelefone, millel on nii pihuarvuti kui ka telefoni funktsioonid. Isegi kümme aastat vana telliskivi meenutav mobiil on arvutiga vähemalt ühe omaduse poolest samasugune: ka sellel on tarkvara. Täpselt nagu arvutimaailmas, arendavad ka mobiilitootjad pidevalt oma seadmete tarkvara, parandavad varasemaid vigu ja lisavad telefonile uusi kasutusvõimalusi.
Sony Ericssoni ametliku hooldusfirma Maifon Baltic hooldusjuhi Tarmo Tilseni sõnul on mobiiltelefonide tarkvarauuenduste suund uute mudelite puhul ilmnevate vigade lappimine, aga ka vajadus uute tehnoloogiliste rakendustega kaasas käia. «Mõned probleemid ilmnevad telefonide juures alles siis, kui mudel on juba mõnda aega tootmises olnud. Tavaliselt on eesmärk siiski funktsionaalsuse parandamine,» rääkis ta.
Aeg-ajalt tekib vajadus telefoni täiustamise järele ka seetõttu, et operaatorid hakkavad pakkuma uut tüüpi teenuseid. Tilsen tõi siinkohal näiteks erinevad Java platvormil põhinevad rakendused. Vanale Nokia 5110-le kõige värskemaid tehnoloogilisi lahendusi selgeks õpetada pole siiski enam võimalik. «Telefonide elueaks arvestatakse paar-kolm aastat ning senikaua on neile tehniline tugi tagatud,» selgitas Tarmo Tilsen.
Uuendajaid tuleb esindusse vähe
Viljandi EMT müügikonsultandi Anne-Ly Kiivikase sõnul tullakse esindusse tarkvaravahetuse jutuga üsna harva. Seda hoolimata asjaolust, et telefoni garantiiajal tehakse uuendus tasuta.
«Need, kes tarkvara uuendada soovivad, on teadlikumad inimesed ning siia tulevad nad juba kindla sooviga, milline uus versioon peab olema. Kui telefoni töös midagi häirivat ei ole, siis keskmine inimene selliste asjade peale ei mõtle,» kõneles Kiivikas.
Levinuimad sümptomid, mis annavad aimu, et mobiiltelefon võiks vajada tarkvaravahetust, on menüü kinni jooksmine ning näiteks see, kui telefon ennast ise välja lülitab. Esinduses kohapeal tarkvara ei uuendata, selleks läheb telefon Tallinna hooldusse. Kiivikase sõnul võtab protseduur olenevalt tööjärjekorrast aega nädal kuni kaks.
Kuigi erinevate telefonimarkide töökindluse kohta on pea igal mobiiliomanikul oma kindel arvamus, ei osanud Kiivikas esile tuua ühtegi tootjat või telefonimudelit, millel tarkvaralisi probleeme teistest rohkem esineks. «Probleeme tuleb ette absoluutselt iga margi puhul. Kui kellelgi jääb mulje, et Nokiatega pöördutakse hooldusse sagedamini kui Siemensitega, siis on see tingitud ainult sellest, et esimesi müüakse märksa rohkem kui teisi,» rääkis müügikonsultant.
Ise torkida ei tasu
Täpselt nagu arvutiprogrammide puhul, nii on ka mobiilinduses levinud häkkimine ja tarkvara ebaseaduslik levitamine. Kuigi omaalgatuslik tarvara uuendamine on võrreldes telefoni isikukoodi ehk IMEI võltsimisega üsna süütu tegevus, pole see siiski legaalne.
«Sony Ericssoni mudelitest saab ametlikult alla laadida vaid uuemate nutitelefonide tüüpi mobiilide tarkvara. Selleks, miks tavaliste telefonide puhul seda vabalt ei jagata, on palju nii turvalisuse kui tootjate ja operaatorite konkurentsiga seotud põhjuseid,» sõnas Tilsen.
Loomulikult ei anna internetti levinud tarkvara kasutamine mitte mingit garantiid, et telefon paremini tööle hakkab. Vastupidi, kui uuendamise ajal midagi untsu läheb, võib see aparaadi päris põhjalikult ära rikkuda. Tarkvaratootjate õnneks eeldab upgrade’imine üheksal juhul kümnest spetsiaalset üsna kallist kaablit.
Samas pakuvad Eesti foorumites oma teenuseid osavate näppudega tehnikahuvilised, kes tagasihoidliku tasu eest telefonides soovitud muudatusi teevad.
«Mobiilide häkkimine on juba üpris vana teema ning Nokiate IMEI-koodid murti lahti juba aastaid tagasi. Siis juhtus nii, et kui operaator ühe IMEI lukku pani, läks tegelikult kinni kümneid telefone, millele oli programmeeritud sama kood,» meenutas Tilsen.
Isehakanud tarkvaraprogrammeerijatega seotud WAP-i ja bluetooth’i kaudu levivates mobiiliviirustes Sony Ericssoni hooldusjuht suurt ohtu siiski veel ei näe. «Viirus levib failiga ja kasutaja, kes selle praegu oma telefonile külge saab, on selles küll ainult ise süüdi. Tehniliselt on viirusetõrjetarkvara mobiili paigutamine küll võimalik, aga kahtlen, kas see lähiajal vajalikuks muutub,» arvas Maifon Balticu hooldusjuht.
HIND
Tarkvara uuendamise hind EMT esindustes:
müügil mitteolevatel mudelitel 250 krooni,
müügilolevatel mudelitel 350 krooni,
Nokia 9110, 9210, 7650, Siemens C55 550 krooni.
Allikas EMT