Tehniline iseärasus tekitas segadust

Aivar Aotäht
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Fragment kliendile peamurdmist pakkunud ostutšekist.
Fragment kliendile peamurdmist pakkunud ostutšekist. Foto: Repro

Kauplusest allahinnatud padja ostnud naine märkas hiljem kassatšekki uurides, justkui oleks pood teinud tavatu poolekroonise ümarduse.


Tšekil seisab, et 20-protsendilise soodustusega padi maksab 591 krooni 50 senti, klient aga tasus 592 krooni.



«Loomulikult on see pool krooni imeväike summa, aga asi on põhimõttes,» lausus anonüümseks jääda sooviv naine. «Kui ostjaid käib palju, toob poolekroonine kauba kallimaks ümardamine pika aja peale ettevõttele ju tuntava kasumi.»



Kaupluse omanikfirma, osaühingu Dreamland Home müügijuht Danel Truuts ütles, et padja hind koos allahindlusega oli täpselt 592 krooni ja nimetatud moel tšekile trükitud info on tingitud arvutiprogrammist.



«Me täname tähelepaneku eest,» lausus ta. «Programmi iseärasuse tõttu teeb arvuti allahindlust arvestades ostutšekil sellise ümarduse. Hind kliendile sellepärast ei muutu.»



Truuts lubas, et lähipäevil parandab firma selle programmilise iseärasuse ja edaspidi on hind ka tšekil korrektselt kirjas.



«Hinnad meie kauplustes on täiskroonides, et nii kliendil kui müüjal oleks mugavam arveldada,» lisas ta.



Tarbijakaitseameti tarbijapoliitika ja avalike suhete osakonna juhataja Hanna Turetski ütles, et kuigi kõnealusel juhul maksis klient täpselt sama hinda, mis seisis poes kaubal, peab ka tšekil kogu info siiski täpne olema.



«Kui on tegu tehnilise probleemiga, tuleb ettevõttel see lahendada,» nentis ta.


Eraldi teema on Turetski sõnul hinna ümardamise tava, mida reguleerib kaubandustegevuse seadus. Et kõnealusel juhul lõpphind tarbijale ei muutunud, pole tema arvamust mööda tegu ümardamise reeglitega, mis poole krooni võrra silumist ette ei näe.



«Selles vääringus on sendid täiesti olemas, siin ei tohi ümardamist olla,» toonitas ta.



Kaubandustegevuse seaduses seisab, et hind ümardatakse ülespoole, kui kauba või teenuse hind lõpeb 5—9 sendiga. Allapoole ehk väiksemaks läheb maksumus juhul, kui hind lõpeb 1—4 sendiga.



Tarbijakaitseametniku sõnul on hinnatäpsus seega 10 senti ja see kehtib nii sularahas arveldades kui kaardiga makstes. Samas ei keela seadus kaardimakse puhul arveldada ühe sendi täpsusega.



Hanna Turetski selgitas, et kui koondarvel on mitme kauba puhul ümardamist vajav hind, liidetakse summa algul kokku ja ümardamine tehakse lõppsummas.


Kui klient avastab, et müüja on ümardamise reeglite vastaselt rohkem raha küsinud, on tal õigus pöörduda tarbijakaitseameti poole.



«Tarbija avalduse alusel kontrollitakse kaupluse tegevust ning kui vaja, algatatakse väärteomenetlus, mis võib lõppeda rahatrahviga. Juriidilisele isikule on see kuni 40 000 krooni,» lisas Turetski.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles