Valimisliidu Kodune Viljandi valimisprogramm

Marko Suurmägi
, toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kodune Viljandi
Kodune Viljandi Foto: Erakogu

Valimisliit „Kodune Viljandi" osaleb kohalikele valimistel kuuendat korda. Neli aastat tagasi, kui me Teie toetusel valimised võitsime, ühinesid meie vastu kõik volikokku pääsenud erakonnad ja nii on aastail 2005-2009 Viljandit valitsenud vastandlike huvidega koalitsioon, kus on koos Reformierakond, Keskerakond, Isamaa ja Respublica Liit ning Rahvaliit.


Majandusliku tõusu ajal laekusid maksud linnakassasse rammusalt ning linnaeelarve kasvas 267 miljonilt 364 miljonile kroonile. Linnavalitsus võttis julgelt laene ning linna tegelik kohustuste koorem on suurenenud 59,7 miljonilt 137.5 miljonile kroonile, millele lisandub veekeskuse maksumus 47 miljonit krooni. Kogu võlg on seega väga lähedal omavalitsuste laenukoormuse maksimaalmäärale ning paneb järgmise linnavalitsuse väga raske finantsseisu ette.

Koos kõigi viljandlastega oleme rõõmustanud mitmete juba meie viimasel valitsemisperioodil alustatud ehitiste - Pärismusmuusika Aida, lasteaia „Mesimumm", kunstjääga liuvälja, ekstreemspordihalli ja Arkaadia aia esimese järgu valmimise puhul. Kahjuks on Arkaadia aia teostus kaugel sellest, millisena lootsime teda näha. Aiale tehtud kulutused pole kuidagi kooskõlas saavutatud tulemusega. Hea meel on sõudebaasist , Jakobsoni nim Gümnaasiumi uuest rüüst ning Maagümnaasiumi rekonstrueerimse alustamisest. Kodune Viljandi saavutas ka ühe oma olulise valimislubaduse täitmise - valmis muusikakooli juurdeehitus.

Paraku jäi vaatamata rahaliste võimaluste olemasolule ehitamata linnale lausa hädavajalik eakate hooldekodu. Neli aastat kestnud lubadustele, vaidlustele ja kavatsustele vaatamata pole Viljandis endiselt veekeskust. Staadioni rekonstrueerimisega on lõpule jõutud kuid ikka on armetus olukorras Lauluväljak. Metsakalmistu leinamaja ehitamine peatus projektkonkursi preemiate väljamaksmisega. Sama lugu on ka linna tunnusviitadega, mille kavandite eest õnnestus linnavalitsusel koguni kaks korda tasuda. Kaua oli häbiplekiks turuplatsi esine parkla, senini on rekonstrueerimata jäänud linna arengukavas juba ammu järge ootav ja majanduse elavdamiseks hädavajalik Raua tänav ning ehitamata Kauge tn viadukt. Kahjuks pole eriti midagi tehtud sadevete kanalisatsiooni edasisel väljaehitamisel, eriti hull on selles osas olukord linna ühel peamagistraalil - Pärnu maanteel, kus puuvad ka kõnniteed.

Käesoleval ning ka järgmistel aastatel on linna rahakott majanduslanguse ning omavalitsusi pügava riikliku eelarvepoliitika tõttu hoopis õhem. Vastutustundetu oleks anda uusi suuri investeeringulubadusi. Olgu ülaltoodud ja seni takerdunud rajatised meie positiivseks programmiks, mida võimaluste piires täita võtaksime.

Veelgi kurvem kui linna hädavajadustest mööda vaatamine on aga see, et Viljandi elu tundub nagu seiskunud olevat. Puuduvad uued ideed ja linnarahvast innustavad tulevikuvisioonid. Linna juhitakse nii mõnigi kord üksikute ärimeeste omakasu silmas pidades mitte aga linna kui terviku vajadustest lähtudes. Infomonopolile rajatud ning kodanike laiemat kaasamist eirav juhtimisstiil on linnavõimu rahvast võõrandanud. Linnavalitsus pole suutnud saada linna juhtivaks ajutrustiks vaid on muutunud üheks asutuseks teiste seas, kes elab vaikselt oma elu ja linn elab oma . Selle näiteks olgu või kevadel jagatud ettevõtete tunnustamise preemiad, kus linnavalitsus ei teadnud mille eest ta ettevõtet tunnustas ega ettevõte ei saanud aru, mille eest teda tunnustati .Linnaelanikel ja isegi volikogu liikmeil puudub selge ülevaade Euroopa fondidest taotletud toetusrahade ja nende kasutamise kohta linnas.

Oluliselt muutunud majandusolukord esitab linnavõimudele aga täiesti uusi väljakutseid.
Eelolevail aastail näme meie Viljandi juhtimisel järgmisi prioriteete:

Linnakodanike kaasamine linna juhtimisse

„Kodune Viljandi" läheb volikokku selleks , et koostöös linna arvukate kodanikeühendustega muuta see esindusorgan uute ideede jaoks avatud ning autoriteetseks mõttekojaks. Nimelt nüüd püstitab elu teravaid probleeme, mis vajavad avalikku ning laialdast arutelu:

- millega ja kelle jõul ergutada ettevõtlust ja luua uusi töökohti

- milline haldusreformi variant oleks Viljandile kõige kasulikum ning kuidas mõjutaks linna arengut liitumine naabervaldadega

- kuidas suhtuda haridusministeeriumi poolt kavandatavasse põhikooli- ja gümnaasiumi- hariduse lahutamisse ning milline koolivõrk oleks viljandlastele parim

- kuidas linn saab ja peab abistama majanduskriisi ajal raskustesse sattunud linnakodanikke

- mida tuleks teha selleks , et suurendada Viljandi atraktiivsust ning konkurentsivõimet ning kaasata meie ettevõtluse ja turismivõimaluste arendamiseks uusi investeeringuid

Meie kõigi elu puudutavate küsimuste arutelul tuleks vältida informatsiooni monopoolselt valdava suletud ringkaitse teket linna juhtkonnas, sest parimate lahenduste sünniks ei piisa paari linnajuhi arvamusest. Tänane olukord, kus volikogu kiidab hääletusmasinana lihtsalt heaks linnajuhtide poolt parteilises tagatoas langetatud otsused ,on muutnud linnajuhtimise vaid näiliselt demokraatlikuks, kuid tegelikult välistanud kaasamõtlemise ja vastutamise isegi suurema osa volikogu liikmete jaoks.

Linnakodanikud vajavad lahendusvariantide tagajärgede analüüsi ja erinevate valikute võimaliku mõju kõrvutamist. Küsimuste arutellu tuleb kaasata kõik sihtrühmad ja huvigrupid. Selle tulemusena peab linnavalitsus olema suuteline pakkuma linnaelanikele vaagimiseks ja volikogule sisuliseks ja rahva jaoks läbipaistavaks otsustamiseks vastavate ajagraafikutega ning rahaliste vahenditega tasakaalustatud lahendusi.
Kindlasti tuleks leida uusi vorme linnaelanike informeerimiseks linnavalitsuses toimuvast. Alustada võiks seda infoleti loomisest, mis juhendaks kodanikku asjaajamisel linnavõimuga ja teeks ta Raekotta teretulnuks.

Viljandi provintsistumise saavad peatada noored

Keerukas periood eeldab uudseid algatusi ning teovõimet. Seetõttu vajame linna juhtkonna olulist noorendamist ja linnapoolseid samme, mis innustaksid võimekate spetsialistide tagasipöördumist kodulinna ning soodustaksid tööealiste noorte Viljandisse jäämist .Linna edu aluseks peaks saama vaimset sünergiat tekitav elukeskkond, mille baasiks oleskid väärilised töökohad ning noortele esialgset elamist võimaldavad munitsipaalkorterid.
Linnavalitsusel tuleb pöörata oluliselt suuremat sisulist tähelepanu Viljandi Noorte Volikogu tegevusele, nähes selles just tulevaste linnajuhtide koolitamise võimalust.

Erilist hoolt vajab noorte tööga kindlustamine ja nendes töötahte ja kodutunde kasvatamine. Toetada tuleb noorte praktikakohtade loomist kohalikes ettevõtetes ning tööklubide asutamist. Organiseerida noorte suvemalevaid, aidata tihendada kohalike noorte sidemeid ametikoolidega, ettevõtjate ühendustega, taludega. Erinevate kutseoskuste õpetamisel noortele väärib kiiret uurimist ja ülevõtmist meie sõpruslinna Porvoo kogemus noortele mõeldud käsitöökodade võrgu loomiseks. Soomlaste kogemuse rakendamine meie linnas suurendaks ka Viljandi kui turismilinna atraktiivsust ning aitaks taaselustada Viljandi vanalinna kui linna ajaloolist südant.

Kena loosung, et Viljandi on loomisele loodud linna vajab igapäevast sisulist katet. Linnavalitsus peab kaasa aitama kultuuriinimeste ja -asutuste (kultuuriakadeemia, Ugala teatri, Pärimusmuusika Keskuse,huvikoolide , linnaraamatukogu, kultuurimaja, muuseumide jt.) vahelise koostöö tihendamisele. Oluline on täiskasvanutele mõeldud huvitegevuste võimaluste laiendamine ning rekonstrueeritud kultuurihoone elavam rakendamine just linnakodanike kultuurialase tegutsemise paigana. Jätkuvalt peab väärtustama nii traditsiooniliste ja linnale palju kuulsust toonud taidluskollektiivide tegevust kui ka soodustama uusi julgeid algatusi kultuurialal.

Värsket pilku, mõtteviisi muutust, võimaluste avardmist ja uut planeerimist vajab rahvaspordialane tegevus meie linnas. Tervisesport tuleb teha atraktiivseks ja kättesaadavamaks, teave sportimisvõimalustest peab jõudma iga linnakodanikuni. Võimalik oleks ellu kutsuda projektikonkurss, mille kaudu saaksid korteriühistud ja naabrivalve piirkonnad taotleda linnapoolset rahalist tuge uute tervisepordipaikade rajamiseks.

Linn külalislahkeks ja turvaliseks

2015. aastal toimuvad Viljandis rahvusvahelised hansapäevad, kuhu saabuvad esindused ligi sajast hansalinnast. On aeg alustada selle Viljandi ajaloo suurima rahvusvahelise ürituse kava üle laiemat arutelu, mis võimaldaks kaasata nii tänaste kui ka kunagiste viljandlaste loome-ja ettevõtlusenergiat, teiste linnade kogemusi.

Linna ja selle ümbruskonna rikkalikke ressursse turismimagnetina ja puhkealana ei kasutata praegu piisavalt. Vaja on ühendada omavalitsuste ja ettevõtjate jõud Viljandi piirkonnas ning linnas toimuvate kultuuri- ja spordiürituste tuntuse kasvatamiseks, teha koostööd puhkealade (järve ümbrus ja rand, lossimäed, Uueveski tiigid, Holstre-Polli talispordikeskus, Sammulis, Heimtalis, Õisus, Olustveres ja Soomaal pakutavad tegutsemisvõimalused ning vaatamisväärsused) väljaarendamiseks, puhkamisvõimaluste mitmekesistamiseks ning noortele mõeldud ürituste külgetõmbavuse suurendamiseks.

Elukeskkonna kvaliteedis ning linna atraktiivsusel väliskülaliste jaoks muutub üha olulisemaks nii vaimne kui füüsiline turvalisus Rohelise ja turvalise väikelinna maine saavutamiseks on Viljandil veel palju teha. Kindlasti tähendab see linnavalitsuse tihedat koostööd politsei, päästeameti ja MTÜ Eesti Naabrivalvega.

Jätkuma peab linnapoolne toetus korteriühistutele ja korterelamutele nende probleemide lahendamisel. Analüüsimist ja eluga paremasse kooskõlla viimist vajavad jäätmekäitluse ja prügimajanduse alal ettevõetud uuendused. Puhas, Tegus, Turvaline ja Lahke - see peab saama Viljandi kaubamärgiks.

Linn hädalisele appi

Majanduslanguse tingimustes peab linnavalitsus olema kodanikule lähemal kui kunagi varem ning tundma ja kasutama kõiki olemasolevaid võimalusi inimeste abistamiseks. Linnavõim peab hoolitsema selle eest, et keegi ei jääks töö kaotuse tõttu nälga, ei kaotaks sihti ega satuks masendusse ning hätta oma lapsi kasvatades ja lähedasi aidates. On vaja koostööd ja pingutusi, et aidata inimestel jääda teotahteliseks kuni uue töö saamiseni. Tööpuuduse jätkuval tõusul näeme vajadust selle küsimusega tegeleva kriisikomisjoni loomiseks.

Linnavalitsusel tuleb hoida tihedat sidet algatusvõimeliste inimestega, toetada oma võimaluste piires ettevõtlust, aidata töö ja pidepunkte kaotanud inimesi nii uue töökoha leidmisel kui ka igapäevases toimetulekus.
Praeguses olukorras on suur puudus nõustamise tugiteenuste süsteemist .Elanikele on vaja luua võimalus saada esmast tasuta nõustamist ettevõtlust, karjääri, ümberõpet, toimetulekut, tööõigust ja võlgasid puudutavates küsimustes.
Töötuks jäänud perede lastele tuleb pakkuda osalist või täielikku vabastust lasteaia ja kooliga kaasnevatest kulutustest, laste tegevuse toetamist huviringides jne. Toimetulekutoetuse saajaile on nende laste kooliaasta algusel vajalik hakata maksma koolitoetust.

On vajalik kiiresti kaardistada kõik linna vajadused ja võimalused ajutiste ja osaliselt linna eelarvest tasustatavate töökohtade loomisel (näiteks heakorra- ja remonditööd) ning käivitada linna arenguks vajalik avalik töö ja laiendada tööharjutusvõimalusi pikaaegsetele töötutele. Linn peab toetama ka ettevõtjaid, kes ilmutavad valmisolekut töötuks jäänute ajutisel rakendamisel. Koostöös Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuse ja teiste ettevõtlust toetavate struktuuridega tuleb kaasa aidata Viljandimaa ettevõtluse võimekuse ning leidlikkuse tõusule. Koos Eesti Töötukassa ja kodanikeühendustega on vaja välisraha kaasamise abil otsida lisavõimalusi tööturu olukorra leevendamiseks ning tulevikku vaatavate projektide algatamiseks.

Eakatele ja puudega inimestele peab linn tagama kvaliteetse hoolduse nii nende kodus kui ka nüüdisaegse hooldekodu-päevakeskuse rajamise kaudu. eoses seni riigi poolt makstud matusetoetuse kaotamisega peab linn suutma vähekindlustatud peresid nende mures aidata.

Viljandi lapsekeskseks

Juba mitmendat aastat kannab Viljandi UNICEF-i poolt antud laste- ja noortesõbraliku linna tiitlit. Selle oleme saanud esmajoones tänu noorte huvikoolide suhteliselt hästiarendatud võrgule.

Samas on Viljandis väga vähe väikelastele mõeldud mänguväljakuid ning noortele ajaveetmist võimaldavaid palli- ja spordiplatse. Peame vajalikuks rajada suurematesse linnaosadesse atraktiivsed mängu-ja spordiväljakud ning linnakeskusse nüüdisaegne ekstreemspordipark. Linnavõimude ülesandeks peab olema ka turvalisuse ja puhtuse tagamine nii parkides kui mänguväljakuil. Üheks sammuks selles suunas võiks olla lemmikloomade jalutusplatside rajamine linnas.
Kurb on tõdeda, et paljudel meie kodulinna tänavatel on lapsevankriga liikumine üsnagi raske, selle muutmine nagu ka jalgrattateede jätkuv rajamine vajab samuti linnavalitsuse poolset selgesihilist tegevust. Lõpetada tuleb kasutuslubade andmine avalikele hoonetele, kus puudub lapsevankerid ja ratastoole kasutada võimaldav sissepääsutee.
Lähiaastail tuleb jõuda ka selleni, et lapse paigutamine sõime ja lasteaeda või lastehoiu-teenuse kasutamine poleks Viljandis enam probleemiks.

Mitmekesiste valikutega gümnaasiumi rajamisel tuleb linnal ise haarata initsiatiiv Haridusministeeriumi käsku ootamata. Samas peab Viljandis säilima ka võimalus põhi-ja gümnaasiumihariduse järjepidevaks omandamiseks.
Huvikoolides ning noortekeskuses oleks suurema koordineerimise ja parema rahastamise korral ning kultuuriakadeemia üliõpilaste abil võimalik pakkuda veelgi mitmekesisemaid tegevusi, kuhu kaasata ka neid lapsi, kelle kasvukeskkond pole piisavalt turvaline.

Viljandi tõeliselt lastesõbralikuks muutmine vajab linnarahva heakskiidul valminud programmile tuginevat mitmeaastast sihipärast ja hästirahastatud tööd.

Lugupeetud kaaslinlane!

Kui Te toetate ülaltoodud eesmärke ja annate 18.oktoobril 2009. aastal toimuvail Viljandi linnavolikogu valimistel oma hääle mõnele kodanike valimisliidu „Kodune Viljandi" nimekirjas olevale kandidaadil, siis aitate Te kaasa nende kavatsuste elluviimisele. Ühtlasi tähendab Teie valimisotsus toetust ka erakondadesse mittekuuluvate kodanike laialdasemale kaasamisele linna elu üle otsustamisele, linna avatud, ausameelsele, kõikide huve arvestavale juhtimisele.

Meie tegevusprogramm on avatud linnakodanike ettepanekutele ja märkustele, mida ootame kas meie veebilehel aadressil www.koduneviljandi.ee, e-postis aadressil mart.salumae@eelk.ee või ka kirjalikult aadressil 71020 Viljandi Linnu 2, Viljandi linnavolikogu fraktsioon"Kodune Viljandi". Nii saame koos kujundada reaalse kava meie linnaelu edasiviimiseks pärast sügisesi valimisi .Ühtlasi palume Teil teha ettepanekuid, kes oleksid Teie arvates sobilikud ja usaldusväärsed kandidaadid Viljandi linnavolikogu esimehe ja linnapea kohtadele.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles