Ehkki Viljandi uute autode pakkujad müüsid tänavu kuue kuuga mitukümmend autot rohkem kui aasta tagasi, ei pakata optimismist enamik neist. Tulevikku vaadates on nad ettevaatlikult lootusrikkad, kuid buumi kiiret saabumist ei julge keegi ennustada.
Automüük ei käi pudrumägede vahel
Kuuest Viljandi autoesindusest viis — Rael Autokeskus, Silberauto, Møller Auto, LX Motors ja Siller Auto — müüsid käesoleva aasta esimeses pooles 182 uut autot. Seda on vaid kolme võrra vähem, kui suutsid läinud aasta kuue esimese kuuga kõik uute neljarattaliste pakkujad kokku. Nimetatud viie esinduse tulemuseks jäi toona 144 vabrikulõhnalist neljarattalist.
Alates tänavu veebruarist ei avalda Amserv Viljandi kohalikele konkurentidele oma müügitulemusi. «Sakalale» ütles Toyotasid pakkuva autoesinduse müügijuht Eeri Sild aga, et ostja on leitud umbes 50 autole.
Poolsada autot poole aastaga on Viljandi mõistes kõva tulemus, eriti kui arvestada, et Amserv Viljandi pakub vaid ühte marki. Ent Toyotasid ostetakse ka praegu Eestis kõige rohkem. Pealegi suutis Tallinna maanteel Amserv Viljandi naabriks olev LX Motors, mis esindab samuti vaid ühte marki, Hondat, linna parimana müüa kuue kuuga 57 sõidukit. Seda on täpselt kolm korda rohkem kui mullu, kui Viljandi Honda-pakkujalt osteti 19 autot.
Muudatused kasvatasid müüki
LX Motorsi juhataja Tanel Alliksaar tõdes, et müük on tõepoolest tunduvalt kasvanud ning praegu edu üle kurta ei saa.
«Võtame selle, mis võtta annab,» lausus ta. «Loomulikult tahaks veelgi rohkem autosid müüa, kuid Viljandi turu väiksust arvestades on väga raske enamat saada.»
Alliksaar toonitas, et kuigi uute autode müügiarv üha kasvab, ei ole otse tehasest saabunud neljarattaliste pakkumine endiselt kullakaevandamisega võrreldav ettevõtmine, nagu nii mõnigi kord kiputakse arvama.
«Praegune müük ei too kokku pudrumägesid ja piimajõgesid, pigem tagab see normaalse eksistentsi,» lausus LX Motorsi juht.
Tanel Alliksaar märkis, et kui müük kasvab, tuleb seda kasvu ka nii-öelda teenindada. Aasta tagasi kolis LX Motors Piiri tänavalt suuremale pinnale Unistari ärimajja, võttis lisaks Honda autodele müüki sama tootja paadimootorid ja aiatehnika eesotsas muruniidukitega ning kahekordistas töötajate arvu. See kõik on kasvatanud hüppeliselt esinduse ülalpidamiskulusid.
Alliksaar tõdes, et just muudatused on olnud mootoriks, mis on aidanud müüki kasvatada. «Oma osa on nii turu paranemisel, nomenklatuuri laiendamisel, asukoha vahetamisel kui ka uue Honda CR-V müügile tulekul,» loetles ta.
Linnamaasturit CR-V müüs LX Motors tänavu kuue kuuga koguni 37 tükki. Tegu on hetkel enim müüdud uue autoga Eestis. Ainuüksi juunikuus müüdi neid riigi peale kokku 70 eksemplari.
Volkswageneid läheb rohkem kui Škodasid
«Sakala» vestles artikli tarbeks kõigi uute autode esindustega. Ainsana pulbitses möödunud poolaasta automüügist rääkides rahulolust Amservi Viljandi müügijuht Eeri Sild. «Aga ma olengi väga suur optimist,» rõhutas ta. Amserv Viljandi müüs 2012. aastal kuue kuuga 41 vabrikulõhnalist Toyotat.
Mitmel varasemal aastal konkurentidest mitu korda suuremat müüki näidanud Møller Auto Viljandi müüs poole aastaga maha 49 uut autot. Volkswageneid ja Škodasid pakkuva esinduse müügikonsultant Rivo Arula ütles, et laias laastus on tänavu läinud ootuspäraselt, kuid kui harilikult autoturg suvel elavneb, siis tänavu on see seni ootamatult rahulik olnud.
Väärib märkimist, et kui varem on Škoda müük edenenud Volkswageni omast mitu korda paremini, siis tänavu oli juunikuu lõpuks müüdud 30 tuliuut Volkswagenit ja 19 Škodat.
«Ei oskagi öelda, millest see tingitud on,» nentis Rivo Arula. «Ilmselt on palju kinni selles, kes millega sõitma on harjunud. Kui inimene on ikka aastaid Volkswagen Golfiga sõitnud, vaatab ta ka järgmist autot valides Golfi poole.»
Aasta tagasi müüs Møller Auto Viljandi poole aastaga ühe auto tänavusest enam.
Automarke Seat, Suzuki, Hyundai, Isuzu ja Citroën pakkuv Siller Auto parandas oma läinudaastast tulemust 11 eksemplari võrra, müües 37 uut autot. Siller Auto müügimees Raul Luik rääkis, et eelmise aastaga võrreldes on eeskätt äriklientide arv märgatavalt kasvanud.
«Eriti palju ostavad firmad Citroëni autosid, aga meil oli ka Hyundai margi osas äriklientidele mõeldud kampaania,» ütles Luik.
Hindade kallinemine paneb kalkuleerima
Rael Autokeskusel õnnestus ostja leida 27 autole, mida on 14 võrra vähem kui mullu. Raeli müügijuht Kalle Paalo ütles, et esialgsete prognooside kohaselt võinuks karta isegi tagasihoidlikumat tulemust. Samuti avaldas Paalo usku, et lähemas tulevikus statistika paraneb.
Nagu mitu teist «Sakalaga» vestelnud automüüjat, märkis Kalle Paalo, et uute autode müüki hoiavad kinni üleüldine hindade kallinemine ja siinsete palkade tagasihoidlik tõus. Autode hinnad on sealjuures tõusnud viimaste aastate jooksul väga vähe.
Kliendid kalkuleerivad müügimeeste kinnitust mööda üldjuhul väga hoolikalt, kui palju uue auto pidamine maksma läheb, ning pahatihti ei õnnestu liisingut saada.
«Kui netosissetulek on alla 500 euro kuus, ei võeta pankades jutulegi,» teadis Kalle Paalo öelda ning lisas, et väga paljude viljandimaalaste sissetulekud just sinna kanti jäävadki.
Lähitulevikust rääkides leidsid automüüjad üksmeelselt, et buumi lähiajal üsna tõenäoliselt ei saabu. Mercedes-Benzi, Mitsubishit, Chryslerit ja Jeepi pakkuva Silberauto Viljandi müügijuhi Oleg Dosugovi tähelepanekut mööda näitavad kõik märgid, et turg on stabiliseerunud.
«Inimeste sissetulekud on muutunud üsna stabiilseks, nagu ka majandus üldisemalt,» lausus ta.
Samal ajal loodetakse siiski, et uute autode müük jätkab vaikselt ülespoole ronimist.