Rulatavad lehmad ja laiuvad viineripõllud

Üllar Priks
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toiduainete tootjad reklaamivad oma kaupa laste, loomade ja lindude abiga.
Toiduainete tootjad reklaamivad oma kaupa laste, loomade ja lindude abiga. Foto: montaaž

Selleks et saaksime põske pista oma hommikuse võileiva, on tootjatel tarvis palju enamat kui tehast ja pakkeliine.

Oma palka teenivad visalt ka tootearendajad ning turundusinimesed. Kogu maailm teab Coca-Cola jääkaru ja Nesquiki jänest. Omanäolisust jahitakse toodete juures meilgi ning teinekord kukub see päris veidralt välja.

Kalevi pralineeassortii Maiuspala

See toode on Eesti klassika. Praegused täiskasvanud on nimetatud komme ehk kunagi elutoa vitriinkapi klaasi tagant nillinud ja praegu mekivad neid küllap meelsasti nende lapsed.

Nüüdsel versioonil on ainult uus kaanetüdruk, kompositsiooni üritati ostjate tungival soovil taaslavastada. Pildi ja sisu vahel seoseid leida on sama lihtne kui vilistada, suu küpsiseid täis. See pakub eheda näite, kuidas kujundus, mis pealtnäha tootesse mitte kuidagi ei puutu, ostjatele omaseks on saanud.

A. Le Coqi limonaad Limpa

Selle kihiseva joogi maskott on loomariigi anatoomiline pärl. Häbitundeta seltskonnas röhitsev põrsahakatis kannab kärssa, mis on umbes kaks korda suurem loomakese peast. Lõbus limpsisõber on saanud lastele sedavõrd armsaks, et on leidnud pudelietiketilt tee ka Kivirähki raamatusse ning Ugala lavalaudadele. Kokkuvõttes on see laheda olemise, tagurpidi nokatsi, rula ja jou-tibid-suhtumisega multikategelane üle keskmise sümpaatne.

Wõro lihatööstuse tooted

Nende puhul ilmneb kihu toiduga mängida. Pakendilt võib leida näiteks foto Moskva vorstist, millest osavad käed on noa abil meisterdanud rongi. Üsna kõnekas on ka pilt, millel viineriväljast turritavad välja püstised neljaks lõigatud otstega suupisted. See on nagu vorstisõbra Lollidemaa — pisut harjumatu, ent kindlasti meeldejääv ja üldisest taustsüsteemist eristuv.

Oskar Lihatoodete Lasteviiner

Tootja teatab pakendil uhkelt, et e-aineid pole, küll aga üle 70 protsendi sealiha. Pildil lehvitavad energiliselt vastu kolm tunkedega põrsast. Notsudel pole ilmselt halli aimugi õudusest, mis neid õige pea ees ootab, või on nad Prozacit manustanud ja mõmisevad nagu Homer Simpson: «Mmm, hakklihamasin...»

Kalatööstuse tooted

See tundub olevat toiduainetööstuse kõige konservatiivsem valdkond. Kalaliike on hirmus palju, aga lõppude lõpuks on nad kõik ikka ainult kalad. Ja neid püüavad kalurid. Et merel nalja ei tehta, ongi niisiis korrektne ja tõsine panna etiketile kas püütav või püüdja. Kui ikka hirmus kalaisu peale tuleb, pole sildist ju nagunii sooja ega külma.

Piimatööstuse tooted

Üsna aimatavalt annavad sellise kraami pakenditel tooni lehmad. Kuigi arvestades rutiinset laudaelu, tundub õnneliku lehma kuvand pisut võõrastav, on piima- ja jogurtipakkidel ringi rulatavad ja koerustükke tegevad lüpsiloomad täitsa armsad. See on ka ainuke tootegrupp, mille promomisel pole taunitav nibupõhine eksponeerumine.

KOMMENTAARID

Ruth Roht,
Kalevi kommunikatsioonijuht

See maiustus on meie tootevalikus juba 1956. aastast, kui tollase direktrissi Edda Maureri kutsel käisid Kalevis külas Eestis ringreisil viibivad Itaalia fotograafid. Nad pakkusid ettevõttele oma töid ja nende seast valiti välja kaks fotot: üks nüüdseks juba legendaarne Maiuspala tüdruku ja teine kolme spanjelikutsikaga. Kahjuks ei ole teada, kes oli fotograafidele Maiuspala kommikarbi kaanefoto modelliks — ta võis olla eestlane, aga sama hästi ka itaallane või mõne muu rahvuse esindaja. Nüüd peaks see tütarlaps olema juba umbes neljakümneaastane naine.

Kommikarbi kujundust muuta ei olnud võimalik. Seda oli juba kord üritatud teha 1990. aastate lõpul, aga selle tagajärjel langes Maiuspala müük drastiliselt ja Kalevil ei jäänud muud üle kui taastada endine kujundus. Nõnda on see  ainulaadne toode, sest selle pakendi kujundust dikteerivad tarbijad, ettevõttel õieti sõnaõigust ei ole.

Katrin Vernik,
A. Le Coqi turundusjuht

Limpa tegelaskuju loodi 2000. aastal ja siis oli tõesti laual mitut joonistusstiili tegelasi. Eesmärk oli leida karakter, mis kõnetaks laste sihtrühma ja oleks nendele põnev. Käis ka tegelaskujule nime mõtlemine ning selle poolest oli ülekaalukas lemmik Limpa, nagu limonaadi kõnekeeles kutsutakse. Nii saidki laual kokku eri stiili joonistegelased ja nimi Limpa. Üksmeelselt leiti, et Limpa ja kollane siga on need, mis kõige paremini sobivad.

Mirjam Endla,
Atria Eesti turundusjuht

Soovisime, et Wõro uued pakendid teistest selgesti eristuksid ning peegeldaksid ühtlasi kauni kodukoha ilmet ja väärtusi. Pakendit kujundades on kasutatud 3D-lahendust. Meil ja reklaamiagentuuril tekkis ühine mõte «valada Võrumaa lihasse». Nii sündisidki vorstist ja singist, lihast ja ribidest imelised kuplid ja mäed, orud ja ojad, niidud ja põllud — igal pakendil oma maastikupilt, mida ilmestab toote nimetusele viitav motiiv.

Aldo Parik,
Oskar Lihatoodete juhatuse liige

Meie maskotiks olevad kolm põrsakest tulenevad sea levinud hüüdnimest Oskar, mis omakorda seostub ettevõtte nimega. Nood armsad muinasjututegelased sümboliseerivad meil lastetooteid.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles