Eeloleval nädalalõpul saabub jaaniaeg ning poed täituvad tavapärasest mitu korda suurema kaubakogusega. Eriti ohtralt on kauplused lisaks tellinud liha ja alkoholi.
Poed toovad lettidele topeltkoguse kaupa
Männimäe Selveri juhataja Marina Lillepõld ning Uku keskuse Rimi juhataja Anneli Adler rääkisid, et nende kauplused tellivad jaanipäeva ajal kaupa kaks kuni kolm korda rohkem kui tavalisel nädalalõpul.
Selveri juhataja sõnul on palju tellimusi jaaniajaks juba tehtud, kuid uusi lisandub iga päev. Lillepõld märkis, et vanema rahva seas on moodi läinud ise šašlõkki teha. Nooremad eelistavad siiski valmistooteid, mida on kiire ja lihtne valmistada.
Kaup ootas laos
Tootmisega tegelevatel ettevõtetel algas jaanikaupade varumine märksa varem. Karksis asuva, aktsiaseltsile Karme kuuluva õlletehase juhi Sven Karjahärmi jutu järgi on nende tehases jaaniajale mõeldes toodetud siidrit, õlut ja karastusjooke juba paar kuud ning kaubavaru ootab laos. Karjahärm lisas, et need kogused on jaanipäeva eel kümneid kordi suuremad kui tavaliselt.
Sedasama kinnitas osaühingule Viljandi Render kuuluvate Jaani Lihapoodide omanik Tõnu Roslender. «Farmidest hakkasime tellima kuu aega tagasi ning jaanipäeva eel tegeleme topeltkogustega,» lausus Roslender. Ka tema hinnangul on rõhk šašlõkil. Ehkki põhiliselt müüvad nimetatud osaühingu poed jaaniajal liha, valmistatakse firmas sel nädalal suuremates kogustes ka kulinaariatooteid.
Saarepeedi vallas asuva Oskari lihatööstuse juht Aldo Parik selgitas, et jaanipäeva ning sellele eelneva kolme-nelja päeva müük on tavalisest kolm korda suurem. Ta lisas, et eelmisel aastal müüs Oskar grilltooteid ligi kümme tonni.
Vihmaga või vihmata
Nii poodide juhatajad kui ettevõtjad sõnasid, et püüavad hoiduda üle tootmast ja liiga palju tellimast, et kaupa üle ei jääks. Paraku olevat võimatu täpseid müüginumbreid ennustada. Tootjate hinnangut mööda mängib müügikogustes suurt rolli ilm, aga kaupluste juhatajad selle väitega ei nõustu.
«Centrumi Rimi eelmise aasta kogemus näitas, et inimesed on iga ilmaga väga leidlikud ning suudavad ikka liha kuskil ära grillida,» kinnitas Rimi juhataja Anneli Adler.
Selveri juhataja Marina Lillepõld väitis sedasama alkoholimüügi kohta. «Külmade ilmadega ostetakse lihtsalt kangemat alkoholi, soojade ilmadega on minekut pigem õllel ja siidril. Ostmata ei jää ilma tõttu midagi,» arutles Lillepõld. Lihamüüki pidavat ilm mõjutama nii palju, et vihma korral eelistatakse valmistooteid, mida on kiirem ja lihtsam valmistada.
Karksi õlletehase juhi sõnul olenevad müügikogused suuresti ilmast, kuid ülejäägid pole alkoholi puhul probleem. «See, mida ei osteta kohe, läheb kaubaks hiljem. Kiiret ei ole,» ütles Sven Karjahärm.
Ilm on müüginumbrite peamine määraja ka Tõnu Roslenderi arvates. «Halva ilmaga ei osteta nii palju kui hea ilmaga, mil lihast võib isegi puudu tulla,» rääkis ta. Seda, et vihmase ilmaga on müük väiksem, tõdes ka Oskari lihatööstuse juht.
Müüki mõjutab kõigi kommenteerijate kinnitust mööda veel pühade pikkus. Nädalavahetusele langevatel tähtpäevadel on ostjaid vähem, aga kui pühad kestavad neli-viis päeva, siis nõudlus kasvab.