Klient: kütust mahtus paaki rohkem, kui oleks pidanud

Sten Mahov
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Klient Neste tanklas.
Klient Neste tanklas. Foto: Marko Saarm / Sakala

Neste tankla kliendi sõnul mahtus tema auto 42-liitrisesse paaki tankuri järgi 50 liitrit. Põhjus peitub tema arvates selles, et soojade ilmadega tuleb paaki õhu ja kütuse segu, kuid liitreid loeb tankur ikkagi.

Tanklad nimetavad sellist väidet valeks ning lisavad, et autode paagid ja torustik on umbmäärase suurusega.

Juhtum sai alguse eelmise nädala kolmapäeval, kui pensionär Ants (täisnimi on toimetusele teada) Viljandis Tallinna tänava Neste bensiinijaamas autot tankis. «Tavaliselt sõidan nii, et kui tuluke läheb kütusenäidiku juures põlema, tean, kui palju sõita saan,» rääkis Ants ning lisas, et sel korral oli näidik peaaegu nullis.

Paak mahutas umbes kümme liitrit rohkem

«Kui minu kaheksa aastat vana Honda Jazzi kütusepaak mahutab 42 liitrit, siis esimese hooga jooksis paaki 43 liitrit, mispeale tankur lõi vahu peale kinni. Et olen uudishimulik, hakkasin vaatama, mis juhtub, kui ma edasi tangin,» rääkis Ants.

Tegevuse lõpetas ta siis, kui kütusepaaki oli kogunenud 50,82 liitrit. «Kui 50 liitrit täis sai, tuli mulle mõistus pähe, sest niisugune katse maksab ja pensionärile pole see just väike summa.»

Seejärel mõtles ta, kuidas on võimalik, et 42-liitrine paak mahutab 50,82 liitrit?

«Võtsin kohe ühendust Neste tanklaga ja rääkisin juhtunust. Sealt lubati õhtul tagasi helistada. Hiljem ütlesid sealsed töötajad, et olid käinud kümneliitrise mõõdunõuga mõõtmas ning kui tankur eksibki, siis ainult kliendi kasuks.»

Vanahärra säärase selgitusega rahule ei jäänud. Aastaid tagasi juhtus temaga samasugune lugu Viljandi Favora tanklas. «Ma ei mäleta, kui palju siis paaki jooksis, aga kindlasti üle 40 liitri. Helistasin tanklasse. Seal anti toru juhatajale, kes küsis kohe: «Kui palju sa tagasi tahad?»» meenutas Ants ning lisas: «Järelikult teati, et sellist asja võib juhtuda.»

Vanahärra on veendunud, et niisugused juhtumid on omavahel seotud ning leiavad aset siis, kui kütus hakkab sooja ilmaga vahutama ja tõmbab õhku vahele. «Paaki tuleb õhu ja kütuse segu, aga tankur loeb liitreid,» seletas Ants ning nentis, et kuigi katse läks maksma hulga raha, pole tal tegelikult aimugi, mitu liitrit kütust autosse sai. «Kurat seda teab, kui palju sinna veel mahtunud oleks,» tõdes ta.

Aktsiaseltsi Eesti Neste jaemüügijuht Kristi Pari ütles, et Viljandis Tallinna tänava automaatjaamas käis tõesti tankimas klient, kel tekkis kahtlus, kas tankur on täpne. Pari sõnutsi pakuti kliendile võimalust teha koos ettevõtte esindajaga kontrollmõõtmine, kuid seda vanahärra ei soovinud. «Seetõttu tegi meie esindaja üksi kontrollmõõtmise ja edastas tulemuse kliendile, kes meile seejärel rohkem küsimusi ei esitanud,» lausus Pari.

Jaemüügijuhi jutu järgi on auto paagi puhul alati tegu ligilähedase mõõduga ning see pole kunagi täpselt sama, mis on kirjas sõiduki dokumentides. «Peale paagi mahub kütust ka torustikku, mille maht on teadmata, aga kogemuste najal võib öelda, et see on autodel erinev. Seega on kliendi kirjelduses kõik õige: 43 liitri pealt lõi püstol tankimise kinni, sest paak sai täis. Kui seejärel vaikselt edasi tangiti, täitus ka kütusetorustik.»

Torustikud on umbmäärase suurusega

Kristi Pari lisas, et Neste tankur on mõõteseade, millele kehtivad kindlad reeglid. Tema sõnutsi arvestab tankur vedelikku, mitte õhku, ning seadet taatleb sõltumatu ja pädev ettevõte Metrosert. «Pärast taatlemist tankur plommitakse ja uus plomm pannakse järgmise taatlemise ajal. Seega on välistatud, et üks klient sai juhuslikult kütust valesti,» selgitas ta. «Meie oleme veendunud, et tankur töötas korrektselt ja väljastas sellise koguse kütust, nagu tablool kirjas oli.»

Aktsiaseltsi Johnny tegevjuhi Kalmer Johansoni sõnul ei ole Antsu kirjeldatud juhtumit Favora tanklas iial aset leidnud. «Kõik kliendid, kes tulevad rääkima paagi mahust, peaksid enesele aru andma, et erinevalt tankuritest on autode paagid koos torustikuga umbmäärane suurus ja need kindlasti ei ole taadeldud,» ütles Johanson.

Tegevjuht kinnitas, et soe ilm ja vahutamine ei ole põhjused, miks mõõteseade peaks valesti kütust väljastama. «Mina suudan kannatlikult niristada oma Audi A6 60-liitrisesse paaki 67 liitrit kütust ega ole veel kordagi mõelnud Audi kontserni selle tõttu kohtusse kaevata ja kahjutasu välja nõuda,» ütles ta.

«Sakala» üritas ülalnimetatud anomaaliatele saada vastuseid ka Tallinna tehnikaülikooli Virumaa kolledži teadlastelt, kuid ajalehe trükkimineku ajaks neilt paraku vastust ei saabunud.

KOMMENTAAR

TANEL ALLIKSAAR,
Viljandis Hondasid müüva LX Motorsi juhataja

Nende kümne aasta jooksul, kui olen Honda esinduses töötanud, pole ma nii meeletust vahest kuulnud.

Kaheksa aastat vana Honda Jazzi kütusepaagi suurus on tõesti 42 liitrit ning kuigi kütusetorustiku maht on teadmata, ei mahu sinna kindlasti kümme liitrit, vaid maksimaalselt kolm.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles