Üks jääks tilgaks meres

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Annika Uudelepp
Annika Uudelepp Foto: Toomas Huik / Postimees

Poliitikauuringute keskuse Praxis juhatuse esimees Annika Uudelepp soovitab vaagida, kui palju turgutab riigiasutuse kolimine piirkonna arengut ning raskendab asutuse tööd.

Annika Uudelepp, kui põhjalikult on uuritud riigiasutuste kolimisega kaasnevaid mõjusid?

Minu teada ei ole eriti uuritud. Kindlasti ei ole tehtud kõigi olulisemate kolimistega seotud ülevaatlikku mõjuanalüüsi. Kõige värskematest meenub sisekaitseakadeemia analüüs, mille siseministeerium hiljuti tellis.

Kui mõistlikuks selliseid kolimisplaane peate ning milliseid komistuskive ja plusse siin näete?

Kõik sõltub eesmärgist, asutuse tegevuse sisust ja plaanide terviklikkusest. Kui riik võtaks strateegilise suuna teatud asutusi Tallinnast välja viia, peaks läbi mõtlema soovitavad eesmärgid ja eeldused. Viimati nimetatutest on väga tähtis näiteks kvalifitseeritud tööjõu olemasolu või selle tekkimise võimalused.

Üldiselt on seda teemat mõistlik vaadata üle ministeeriumide valitsemisalade, mitte iga ministeeriumi sees. Kui mõnda piirkonda koondataks teatud tugitegevuste pakkumine ja sinna viidaks mitu asutust, võib ideel olla jumet nii regionaalpoliitika mõttes kui asutuse enda toimimise mõistlikkuse seisukohalt. See looks ühte piirkonda teatud kompetentsikeskuse. Siis ei oleks kolitav asutus nagu tilk, mis peagi merre ära kaob ja mingit muutust ei tekita.

Haridusministeerium on Tartus tegutsenud juba pikka aega. Kuidas on ministeeriumi tegevus tänu sellele muutunud?

Seda oskab kõige paremini öelda ilmselt ministeerium ise. Kõrvaltvaataja ju ei taju neid muutusi nii selgelt. Oma tähelepanekute järgi oskan öelda, et tegelikult on tal praeguseks kaks asukohta — Tartu ja Tallinn, sest aastate pikku on terve hulk töökohti Tallinna tagasi tulnud. Ministeeriumi ametnikud teevad kahe asukoha tõttu videokonverentse, aga sõidavad ka väga sageli nende linnade vahet.

Kas lähiaastatel võib mõni suuremat sorti riigiasutus asjad kokku pakkida ning näiteks Viljandisse kolida? Mida see Viljandile annaks ning mida Tallinnalt võtaks?

Tallinnalt see vaevalt midagi võtaks. Pigem on küsimus, kuidas seda teha nii, et muudatus ei kahandaks asutuse töövõimet. Siin on võtmeküsimus Viljandi tööjõud. Kui selliseid asutusi koliks Viljandisse rohkem või sinna konsolideeritakski seda tüüpi tegevused, võib see anda Viljandile palju juurde: tekivad asjatundjate töökohad, potentsiaalselt on võimalik, et tekib oskus ka seda teadmist arendada ja järgmisele tasemele viia. Aga algul on vaja lahendada tööjõu küsimus.

Märksõnad

Tagasi üles