Džässiklubi õhtud jäävad meelde

, kultuuriakadeemia tudeng
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Viljandi džässiklubi jämmid on regulaarsed. Fotol meelitab kontrabassist helisid välja Taavet Niller.
Viljandi džässiklubi jämmid on regulaarsed. Fotol meelitab kontrabassist helisid välja Taavet Niller. Foto: Mari Tammar

Hea meel on tõdeda, et pärimushõngulises Viljandis tegutseb kultuuriakadeemia tudengite, melomaanide ja Eesti džässiliidu toel juba seitsmendat hooaega klubi Jazz’n’Live.

Nende aastate jooksul on teoks saanud palju meeldejäävaid kontserte ja improvisatsiooniõhtuid.

Džässiliidul on selliseid klubisid üle Eesti kuus: peale Viljandis elustiiliklubis Podagra tegutseva veel Tallinnas, Tartus, Rakveres, Pärnus ja Kuressaares.

Eelmisel hooajal korraldati kokku umbes 120 kontserti, kuid geograafiline laienemine on kontsertide hulka kasvatanud: sel hooajal onneid juba üle 150.

Viljandi puhul on märkimisväärne see, et siin on jämmiõhtu aset leidnud peaaegu iga nädal. Niisugust järjepidevust ei ole suudetud saavutada üheski teises linnas.

Selle nimel on vaeva näinud Kristiina Alliksaar. Temal ning südikatel ja kreatiivsetel muusikatudengitel on suur roll selles, et Viljandi džässisoo improvisatsioonilisest ja elavast muusikast tühjaks ei kuivaks.

Muusikaline värvikirevus

Sellest hooajast tasub esile tuua kolme kollektiivi: Plunge, VindPower ja IHM Trio.

Rootsist pärit eksperimentaalse džässmuusika triot Plunge (Mattias Hjorth — kontrabass, Peter Nilsson — trummid, Andreas Andersson — saksofon) iseloomustab tõik, et kõik sünnib kohapeal, siin ja praegu.

Suurepärased interpreedid, kes on teinud koostööd selliste nimekate muusikutega nagu David Liebman ja Bob Stenson, suutsid tuua esile pingeid, värve, tundelisust, groove’i ja sügavust. Eestis on proovinud samalaadse lähenemisviisiga muusikat luua vabaimprovisatsiooniline kollektiiv ASK, kes tegeleb muusika ja teksti kombineerimisega.

Kõige energiaküllasema ja eklektilisema kavaga astusid üles Meelis Vind (helilooja, klarnetist) ja VindPower (Ahto Abner — trummid, Mihkel Mälgand — bass, Raun Juurikas — klahvpill, Virgo Sillamaa — kitarr). Sellist energiasüsti ja muusikalist värvikirevust on Eesti muusikas praegu keeruline leida.

Sürrealismist läbipõimunud kompositsioonid ning improvisatsioonid pakkusid üllatavaid lahendusi, mille tulemusena kombati piire, et neid ületada, sest kõrbed pole läbimatud.

Elav muusika

IHM Trio (Hans Kurvits — trummid, Indrek Mällo — bass, Marvin Mitt — kitarr) koosneb Tartu Heino Elleri nimelise muusikakooli rütmimuusika osakonna lõpetajatest, kelle loomingut iseloomustab stiililine määratlus jazz-rock-fusion. Interpreedid, kelle helimaailma pidepunktideks on progressiivsus ja leidlikkus, on saanud juba positiivset vastukaja nii publikult kui ka tunnustatud muusikutelt.

Nende esinemine pakkus samuti tohutult energiat, mis oli laetud otsiva noore inimese pingest. Samas andsid trompetist Tanel Aavakivi mõtlikud improvisatsioonid nende veel toorevõitu loomingule tähenduslikuma sügavuse.

Loodan, et üha rohkem viljandlasi soovib teisipäeva õhtuid nautida hea elava muusika saatel. Ühtlasi on džässiklubis võimalik tutvuda tudengitega, kes võib-olla juba paari aasta pärast hakkavad vallutama suuremaid lavalaudu nii kodus kui välismaal.

Viljandi džässiklubi Jazz’n’Live lubab 2013. aastaks samuti meeldejäävaid kontserte ning alustab uue hooga 22. jaanuaril folk-fusion-jazz-kollektiivi Ars Apta etteastega.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles