Uues piletiarvestussüsteemis jätkuvad tõrked endiselt

Sten Mahov
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Eile oli bussijuhi Aldo Tauli sõnul number 10 bussis ainult üks tuvasti. Teine on juba paar päeva paranduses.
Eile oli bussijuhi Aldo Tauli sõnul number 10 bussis ainult üks tuvasti. Teine on juba paar päeva paranduses. Foto: Elmo Riig / Sakala

Aasta esimesel päeval kehtima hakanud uus linnaliinibusside piletisüsteem on tekitanud segadust nii sõitjatele kui bussifirmale ja maavalitsusele.

Bussifirma MTG Viljandi osakonna juht Erik Mäe koostas eile bussidesse ülespanemiseks teabelehte, mis manitseb sõitjaid juhtidelt tippkoormuse ajal bussikaarte mitte ostma, sest tehing võtab kaua aega.

«Graafikus püsida on oluline, järelikult püüab juht kaarditehinguid edasi lükata sellele hetkele, kui on rohkem aega,» rääkis Mäe.

Tema sõnul on kõige keerulisem toime tulla bussis number 2, mis sõidab Männimäelt Peetrimõisa kaudu Viiratsisse ja tagasi Männimäele, ning bussis number 10, mis käib Männimäe ja haigla vahet. «Hommikul on palju inimesi kindlasti Männimäe peatustes,» nentis ta.

Viljandi maavalitsuse ühistranspordi järelevalve spetsialist Maie Mumm kutsus inimesi mõistvale suhtumisele, sest kui bussijuhid hakkavad tippkoormuse ajal kaarte müüma, jäävad bussid graafikust maha.

Järgmine nädal kaost ei too

Järgmisel nädalal hakkavad lapsed pärast vaheaega taas koolis käima. Spetsialistide hinnangul ei tohiks see Viljandi bussides toimuvat palju mõjutada.

«Niipalju kui mina neid jälginud olen, on koolilapsed väga asjalikud ning neil on kaardid juba olemas,» lausus Maie Mumm. «Nemad pole ka seni takistuseks olnud, sest noored võtavad uusi asju üldse väga hästi vastu.»

Erik Mäe avaldas lootust, et järgmiseks nädalaks on suurem kogus kaarte ostetud ning väiksema hulga müümisega saavad sohvrid hakkama. «Probleem võib üksikutel juhtudel tekkida, aga kui kriitilist piiri ei ületata, mahub kaartide müümine selle aja sisse, mis bussijuhtidele on antud,» ütles ta.

Viljandi maavalitsuse arengu- ja planeeringuosakonna juhataja Kaupo Kase sõnul on paljudel õpilastel elektrooniline perioodikaart juba novembrist. «Paberkuupiletite müük lõpetati 30. novembril ning kui õpilane läks sel päeval endale piletit ostma, pidi ta võtma juba digitaalse kaardi,» selgitas ta.

MTG andmetel oli eelmise aasta lõpuks välja antud umbes 1250 elektroonilist bussikaarti.

IT-alased küsimused

Perioodi- ja ettemaksukaarte saab osta bussidest, MTG Viljandi piirkonna kontorist Pargi tänaval, Viljandi bussijaamast ning Eesti Posti Viljandi kesklinna kontorist.

«Bussifirma peab läbirääkimisi uute võimalike müügikohtadega Viiratsis, Männimäel ja Paalalinnas, et ostuvõimalusi laiendada,» kõneles Maie Mumm. «Samuti käivad kõnelused internetiteenuse üle, et omanikel tekiks võimalus kaardile uusi perioode ja makseid peale laadida.»

Erik Mäe sõnul on takistuseks infotehnoloogilised küsimused. «Tegeleme nendega ning ma loodan, et paari päeva pärast saab kõik korda,» ütles ta.

Ka Kaupo Kase lausus, et müügipunkte tuleb juurde ning kellelgi sellepärast bussiga sõitmata ei jää.

Kõige rohkem söövad muudatusega seotud inimeste närve sõiduõiguse registreerimiseks mõeldud tuvastid, mis mõnikord tõrguvad. Maie Mummi andmetel tõrkusid detsembri keskel peaaegu kõigi busside tuvastid.

«Bussifirmaga on kokkulepe, et suuremates bussides on kaks tuvastit ja väiksemates üks. Seni ei ole hätta jäädud. Vaatame, kuidas toimib,» ütles ta.

Sel kolmapäeval oli sõidus viis bussi ning mõlemad tuvastid töötasid neist kahes: bussides number 2 ja 6. «Liinil number 10 ja 7 sõidavad väikesed asendusbussid ning seal on tuvasti ainult ees. Liinil number 9 on maha võetud keskmine tuvasti, sest see ei töötanud ning saadeti remonti,» rääkis Mumm.

Kaupo Kase lausus, et kui väiksemates bussides hakkab ühe tuvasti pärast järjekord tekkima, paigaldatakse kõikidesse bussidesse kaks tuvastit.

Tõrked elektri ja leviga

MTG juht Erik Mäe tõdes, et nii tuvastite kui kassadega on tõrkeid ette tulnud ning enamasti on põhjused olnud elektrilised. «Mõnikord on ka levi küsimus, sest kogu süsteem on sellega seotud: tuvasti annab ja saab infot interneti vahendusel,» selgitas ta.

Maie Mummi sõnul on leviaukude üle kurtnud mitu bussijuhti ning MTG emafirma Atko Grupi juhatuse esimehele Margo Tomingasele oli tulnud suure üllatusena, et Tele2-l Viljandis head levi ei ole.

«No hea küll, sõitjaid on vähe ning rahvas on leplik, aga see ei anna neile (bussifirmale MTG — toimetus) ikka õigust, et asjad on korrast ära,» rääkis Mumm.

Erik Mäe leidis, et ettevalmistusi uue piletisüsteemi kasutuselevõtmiseks oleks pidanud alustama juba varem. «Ma ei tahaks tagantjärele tark olla, aga ajakuluga probleeme ei osanud keegi piisavalt täpselt hinnata,» sõnas ta.

Maavalitsuse arengu- ja planeeringuosakonna juhataja Kaupo Kase jutu järgi oli uue piletisüsteemi kasutuselevõtu faktoriks kahanev piletitulu. «Linna ja valdades rahvastik väheneb ning meil napib raha, et busse üleval hoida,» selgitas ta. Uue piletiarvestussüsteemi kaudu saab tema sõnul teada, kus, millal ning kui palju inimesi üldse bussiga sõidab. «Sellest lähtudes saab ka otsuseid teha. Varem meil seda võimalust ei olnud,» lausus ta.

Uuele piletisüsteemile üleminek kestab läinud aasta 1. septembrist tänavu 31. märtsini ning see puudutab linnaliinibusse number 2, 2A, 6, 7, 9 ja 10.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles