Kuidas disainida tuletõrjevoolikuid ja saada kiilidele pärituult tiibadesse

Esimene toetus läks Ivar Arulaidile, kes mõtles välja tuletõrjevoolikutest kottide valmistamise. Vasakul on kottide disainer Lee Sakk, paremal hooandja Tiiu Sullakatko.

FOTO: Peeter Langovits (montaaž)

Lühidalt öeldes on Hooandja üks tõhus võrgukeskkond, kuhu on võimalik üles riputada oma hüva plaan, mis teostuseks tuge ootab. Kui idee on kellelegi meeltmööda, võib ta kohe seda toetada. Enam lihtsam olla ei saa.

Hooandja meeskond tahab näidata, et head asjad saavad teoks ka siis, kui neid toetada väikse summaga — vaja on lihtsalt rohkesti inimesi. Kirjanike liidu esimees ning sõna- ja toidugurmaan Karl Martin Sinijärv näiteks usub, et Hooandja on üks olulisemaid algatusi, mis tänavu käima on lükatud.

Hooandja juhatuse liige Tiiu Sullakatko, alustasite tööd alles tänavu suve hakul. Nüüdseks on ilmselt esimesed tibud kokku loetud.

Oleme tõesti üle poole aasta töös olnud ja on juba ka tibusid, mida lugeda. Valminud on mitu raamatut ja CD-d, paar animatsiooni ja disainitooteid, esilinastunud on mitu näidendit.

On ikka väga hea tunne saada postiga järgmine valminud raamat või plaat, kus on kirjas paljude inimeste nimed ja siiras tänu, et ainult koos tehes on idee reaalse vormi saanud.

Keda või mida te peate oma suurimaks kordaminekuks?

Meie suurim kordaminek on see, et keskkonnal leidub kasutajaid. Nende all peame silmas nii toetajaid kui tegijaid. Meil on vaja mõlemaid.

Kui paljudele ettevõtmistele olete aidanud õla alla panna ning kui suur osa nendest on õnnestunud?

Seni on toetuse saanud üle 20 projekti. See on väga suur hulk, eriti kui arvestada, et iga projekti taga on peaaegu sada inimest, tänu kellele see on õnnestunud.

Välja tulnud on 70 protsenti projektidest ja see on samuti suurepärane näitaja. Me ei arva, et see, kelle projekt toetust ei leia, peaks end kuidagi halvasti tundma. Ta on saanud oma toote kohta ju täiesti tasuta turu-uuringu. Ju siis lihtsalt ei ole praegu õige aeg või tuleb midagi ümber mõelda.

Mis õigupoolest Hooandja sünnile kaasa tõukas? Sellised ettevõtmised on ju kogu maailmas võrdlemisi uus asi.

Ühisrahastus on tõesti uus asi. Maailmas leidub aga hulk näiteid edukatest keskkondadest, olgu see siis www.kickstarter.com, www.indiegogo.com või www.rockethub.com. Eestis ei olnud midagi sellist veel tehtud, aga valmidus paistis olevat nii tegijate kui toetajate poolel. Oli vaja vaid sobivat keskkonda.

Millist tagasisidet olete saanud ning mida enamasti põhiplussidena esile tuuakse?

Me oleme saanud päris suure tähelepanu osaliseks ja seda meeldivas võtmes. Mitmesugused meediakanalid on meie tegemiste vastu huvi tundnud ja ikka hea sõnaga meist juttu teinud. Kõige enam on tulnud positiivset tagasisidet neilt, kes pole suutnud esimese hooga uskudagi, et toetuse kogumine võib olla nii lihtne ja bürokraatiavaba.

Tore on ka see, et mitu organisatsiooni ja eraisikut on huvi tundnud, kas nad saaksid Hooandjale toeks olla ja oma kanalites selle kohta infot levitada. Soovime hea meelega partnereid, kes aitavad kas kaasa mõelda, infot levitada või ettevõtmist toetada.

Hooandjast saab ju autorgi otsest ja vahel ilmselt ka üpris halastamatut tagasisidet oma ettevõtmistele.

Autorid saavad tõesti otsest tagasisidet. Ei ole küll veel kuulnud, et kellelegi oleks antud halastamatut vastukaja. Pigem on õhkkond positiivne ja toetav.

Paljud tegijad on öelnud, et on uskumatult hea tunne, kui näed iga päev uusi nimesid, kes sinu tegemisele hoogu annavad. See pidi tohutult energiat lisama. Eks me kõik taha ju teada, kas see, mida me teeme, ka kellelegi korda läheb. Oleme Hooandja keskkonnas teinud kõik selleks, et tegijat toetajatele võimalikult lähedale tuua.

Missuguste projektidega ei tasu teie poole pöörduda?

Meie poole ei tasu pöörduda projektiga, mis ei ole loominguline ja mille tulemus ei ole avalikkusega jagatav. Näiteks ei sobi Hooandja keskkonda heategevuslikud projektid — nendele on sobivam keskkond help.ee. Samuti ei sobi meile koolitusreisi toetusprojektid ja tehnika soetamise projektid.

Kõik, mis on loominguline ja jagatav, on aga väga teretulnud. Ootame huviga projekte, mille autorid mõtlevad suurelt. Näiteks kui kunstnik saaks kokkuleppe mõne avalikus ruumis oleva maja omanikuga, kes sooviks saada maja seinale suurt maali, siis oleks see äärmiselt põnev projekt.

Kas Hooandjast on läbi käinud ka 10 000 eurot ületavaid projekte?

Rahaliselt meil nii suurt projekti, kui on praegu NO99 oma, seni olnud ei ole. Pigem on summad jäänud paari tuhande ringi. Seni suurim edukas projekt oli Peeter Lauritsa fotoalbum «Sild sinna ja tagasi», mis kogus 5691 eurot. Selle raha kokkusaamine eeldab väga head autorit ja projekti.

NO99 projekt on meile põnev ja summa on tõesti suur, arvestades meie keskkonna noorust. Kuid ega meiegi saa väikselt mõelda. Nii tegutsemegi selle nimel, et ka suurtel tegijatel oleks põhjust meie poole pöörduda.

Ma ei ole Hooandja koduleheküljel toetajate hulgas märganud firmasid. Miks?

Enamik toetajaid on meil tõesti eraisikud, sest organisatsioonidel tuleb annetuste pealt makse maksta. Loodame, et asjad liiguvad selles suunas, et toetuste pealt maksekohustus väheneb või kaob üldse.

Milline on Hooandja tulevik?

Meil on palju ideid ja mõtteid, kuidas edasi minna. Ennekõike on meile oluline olla usaldusväärne ja toimiv, et meid sooviksid kasutada nii tegijad kui toetajad.

ARVAMUS

JOHANNA-ADEELE JÜSSI,
muusik

Leidsin Hooandja juhuslikult, kui keegi küsis Facebookis, kas kellelgi on loominguliseks projektiks raha vaja. Ilma Hooandjata ei oleks minu album jäänud välja andmata, aga oleksin pidanud seda pikemalt oma kõhu arvelt kinni maksma. Võib-olla tõesti mitte päris kõhu arvelt, aga muusiku niigi mitte väga peenutseva elustiili arvelt küll.

Hooandja on üks ilmatuma vägev asi. Mujal maailmas on ühisrahastusplatvormid väga levinud ning on suur rõõm, et see ka meile jõudis. Võib-olla kasutan tulevikuski Hooandjat. Kindlasti soovitan seda aga oma sõpradele, kel mõni projekt pooleli.

Tagasi üles
Back