ON ÄÄRMISELT tervitatav, et Viljandi linnavalitsus otsustas kaaluda niinimetatud Centrum City detailplaneeringusse muudatuste sisseviimist ja seejärel uue avaliku väljapaneku korraldamist. Loodan, et seda ka tehakse, sest seal asub üks Viljandi tuiksoontest, mille kujundus väärib kindlasti laiemat arutelu.
Tunnelivisioon
Plaani ehitada üle Uue tänava klaasist galerii on kritiseerinud Eesti arhitektide liit, sellele ei andnud kooskõlastust muinsuskaitseamet ning mõned inimesed suutsid koguda vaid ühe päevaga oma muude tegemiste kõrvalt selle vastu ligi 150 allkirja. See näitab, et asi ei ole ainult üksikute viljandlaste ülipeenes maitses. Plaanitav galerii on esteetilistel põhjustel vastumeelne paljudele.
Samas usun, et mitte keegi ei ole linna arengu vastu ja kõik asjaosalised soovivad Viljandile siiralt parimat. Just seetõttu pakkusin linnavalitsusele detailplaneeringu kohta saadetud arvamuses võimaliku kompromissina välja maa-aluse tunneli, mis ei riivaks silma ja kasutaks linnaruumi ökonoomselt. On hea meel tõdeda, et sama soovitab muinsuskaitseamet.
Detailplaneeringu koostaja ja piirkonna arendaja heitsid selle mõtte oma kommentaarides küll pikema jututa kõrvale, aga kuna paistab, et nad soovivad jõuda linnarahvast rahuldava konstruktiivse lahenduseni, selgitan seda veidi lähemalt.
VÕIB NÕUSTUDA väitega, et galerii pakuks inimestele võimaluse ületada sõiduteed ohutult. See on minu arvates kaalukas argument, sest Centrumi laienduste valmides kasvab päris kindlasti jalakäijate liikumine üle Uue tänava. Kuid sama funktsiooni täidaks veel paremini maa-alune tunnel, mis avaneks otse Centrumi praeguse peaukse ette.
Galerii kasutajad oleksid ainult Centrum City teisel tasandil liikuvad kliendid, aga tunnelisse saaks suunata kõik, kes tahavad seal teed ületada. Sellega võiks asendada praeguse ülekäiguraja. Nii muutuks sõidutee ületamine mugavamaks ja ohutumaks kõigile. Ka autojuhid saaksid veidi kergemalt hingata, kui see ülekäigurada maa alla kaoks.
On mõistetav, et eraettevõtjad, kelle ülesannete hulka ei kuulu sääraste asjade korraldamine, pole tunneli ehitamisest huvitatud, sest see tõstaks projekti hinda ning viiks inimesed vaid nende ärikeskuse uste ette, mitte kohe ustest sisse. Siin võiks ulatada abikäe Viljandi linn, kes oma teede ja tänavate eest ju otseselt vastutab.
Linnavolikogu opositsioon on ilmselt õigustatult kritiseerinud seda, et mitu linna tänavu Ettevõtluse Arendamise Sihtasutusele Euroopa Regionaalarengu Fondist piirkondade konkurentsivõime tugevdamise toetuse saamiseks esitatud projekti olid liiga nõrgad, mistõttu jäi toetus saamata. Mulle näib, et Centrum City kahte poolt ühendava jalakäijate tunneli ehitamine vastaks selle raha jagamisel kehtivatele kriteeriumidele tunduvalt paremini kui lihtsalt tänavate renoveerimine. See on projekt, mille tarvis oleks ehk tõesti lootust järgmisel aastal toetust saada. Igatahes on just linnavalitsus see, kes peaks kõnealuses küsimuses initsiatiivi haarama.
Tuleb tunnistada, et vaidlus plaanitava galerii pärast on muutunud kohati päris emotsionaalseks ning näib olevat ka tulihingelisi galerii ehitamise pooldajaid. Kuidas langetada sellises olukorras otsus, mille järel keegi ei tunneks, et tema arvamust ei võetud kuulda?
Kõige parem oleks, kui linnavolikogu võtaks vastu otsuse korraldada rahvaküsitlus (sarnane praegu toimuva kaasava eelarve hääletusega), millega uuritaks Viljandi kodanikelt, kas nad tahavad, et tuleks galerii või tunnel, või ei taha sinna üldse midagi. Ainult nii saaks teada viljandlaste tegeliku soovi.