Kommentaar: Pangakaart ja ettemaks

Tõnu Ots
, Swedbanki kaardivaldkonna arendusjuht
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tõnu Ots
Tõnu Ots Foto: Erakogu

Reisibüroode ja lennufirmade majanduslik ebastabiilsus on tarbijate hulgas taas päevakorrale tõstnud tagastamata ettemaksu mured. Asjakohane on meelde tuletada, et pangakaardiga tasutud ettemaksu puhul on tarbijal õigus pöörduda oma murega panga poole.

Kui klient on tasunud ettemaksusumma pangakaardiga, aga pole saanud soovitud kaupa või teenust, on tal õigus esitada teenusepakkuja suhtes kaebus pangale. Selleks et rahaasutus saaks hakata tehingut menetlema, pole kliendil vaja teha muud kui esitada ostudokumendid.

Kui ilmneb, et reegleid on rikutud, algatab pank menetlusprotsessi. Selliseid juhtumeid protsessib rahaasutus tasuta ning nimetatud tegevus kuulub kõikide suuremate kaardiorganisatsioonide rahvusvahelise garantii alla.

Keskmiselt kulub neil puhkudel menetlemiseks poolteist kuni paar kuud. Et teisel osapoolel on aega küsimusele vastata 30—45 päeva, võib vahel juhtuda, et protsess kestab kauem. Siiski püüab pank pikaajalistest kogemustest lähtudes võtta ise võimalikult kiiresti vastu otsuse, kas see tehing on ette nähtud kompenseerida või mitte.

Kaardiorganisatsioonide rahvusvaheline garantii kehtib nii äri- kui era­klientide kohta. Samuti ei ole vahet, kas ettemakse tegemiseks on kasutatud krediit- või deebetkaarti. Internetiostude puhul on enne tehingut vaja registreerida kaart turvalise interneti ostuprogrammi: klient peab kinnitama iga tehingu ainult talle teadaoleva parooliga. Ainuüksi selline parool garanteerib ostjale kaardiorganisatsioonide rahvusvahelise garantii.

See protsess on sularaha või muid maksevahendeid kasutavale inimesele märksa raskem ja aeganõudvam. Eriti keeruliste juhtude puhul tuleb tal pöörduda kohtusse. Et kohtumenetlus kestab kaua, võib juhtuda, et otsuse saabudes ei ole teine osapool enam maksuvõimeline või ei eksisteeri teda äriregistris.

Kaardimakse puhul võtab teenusepakkujaga lepingu teinud pank enda vastutada need kohustused, mis jäävad kaupmehel täitmata tema pankrotistumise, ettevõtte likvideerimise või muude finantsprobleemide puhul.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles