Viljandimaale rajatakse kaheksa kiirlaadimispunkti

Aivar Aotäht
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Aktsiaseltsi Rael juhatuse liige Raul Alliksaar näitas autoesinduse parklas sümboolse elektrikaablirulliga, kuhu tuleb kiirlaadimispunkt.
Aktsiaseltsi Rael juhatuse liige Raul Alliksaar näitas autoesinduse parklas sümboolse elektrikaablirulliga, kuhu tuleb kiirlaadimispunkt. Foto: Elmo Riig / Sakala

Hiljemalt oktoobri lõpul valmib Viljandimaal kaheksa kiirlaadimispunkti, kus elektriautode omanikud saavad oma sõidukeid tankimas käia.

Riiklik sihtasutus KredEx valis üle Eesti välja 144 kohta 160 laadimispunktile. See tähendab, et kui enamasti on üks püstol ühele autole, siis mõnes saab korraga turgutada ka mitut autot.

Viljandis on välja valitud Vabaduse platsi parkla, Ole­rexi tankla Metsküla teel ja autokeskuse Rael avalik parkla Tallinna tänava ääres.

Maakonnas saab edaspidi kiirkorras elektriauto akusid kosutada Pärsti vallas Jämejalal Viljandi haigla peahoone juures, Viiratsi vallas Tänassilmas Jõeoru villa kõrval, Tarvastu vallas Mustlas Konsumi parklas, Karksi-Nuias Pärnu maantee alguses bensiinijaama vastas asuvas parklas ja Kõo vallas Tallinna maantee äärses tanklas Võhma ristmiku lähedal.

KredExi kommunikatsioonispetsialist Tarmo Seliste ütles, et kohti valides võeti arvesse liiklustihedust ja kasutamismugavust.

«Osaliselt tuli initsiatiiv koha omanikult, enamiku leidis ja valis välja aga KredEx,» lausus ta. «Kõikide sobivate asukohtade omanikud ei olnud nõus projektiga liituma.»

Nagu Seliste märkis, kinnitatakse nimekiri aprilli lõpul, mis tähendab, et Eesti peale võib veel lisanduda mõni kiirlaadimispunkt. «Kes, kas ja kuidas edaspidi kiirlaadimispunkte paigaldama hakkab, ei ole KredExi otsustada,» lisas ta.

Haigla soovis ise

Viljandi majandusameti juhataja Reevo Maidla ütles, et linn soovitas rajada kahekohalise kiirlaadimispunkti Vabaduse platsile, kuid tehnilistel põhjustel tuleb see siiski ühele autole. Ülejäänud kaks asukohta linnas valis KredEx ise.

Küll aga tuleb kahe elektritankuriga laadimispunkt Viljandi haigla juurde. Haigla kommunikatsioonijuht Krista Valdvee ütles, et kiirlaadimispunkti rajamine sinna oli haigla soov ning KredEx kiitis selle heaks.

Aktsiaseltsi Rael juhatuse liige Raul Alliksaar ütles, et Raeli autokeskuse parklasse rajatakse laadimispunkt KredExi initsiatiivil.

«Meile tuldi pakkuma, kas oleme huvitatud. Eks Peugeot ole ka üks firmasid, kes praegu elektriautosid müüb,» lausus ta. «Algul olid kõne all ka pisut nurgatagusemad paigad, aga otsustasime siiski kõige nähtavama majaesise koha kasuks. Laadima võib tulla ükskõik kes, mitte ainult meie kliendid.»

Alliksaar hindas, et Viljandile peaks kolmest laadimispunktist piisama. «Viljandi on väike linn, pigem on need laadimispunktid mõeldud siit läbi sõitvale inimesele,» rääkis ta.

Nagu Alliksaar lisas, on hoopis iseküsimus, kuidas muuta elektriauto soetamine  kliendile huvipakkuvaks.

«Kuigi ostutoetusega saab hinna alla, küsivad kindlustusfirmad kliendilt kindlustusmakset täisarvestuses,» lausus ta. «Kokkuvõttes teeb see kaskokindlustuse väga kalliks. Näiteks meil loobus just seepärast üks huviline elektriautot ostmast.»

Viiratsi vallavanem Sulev Kannimäe ütles, et Viiratsi vallas rajatakse laadimispunkt Tartu maantee äärde Tänassilma külla, sest seal asuv Jõeoru villa oli selleks soovi avaldanud.

Viiratsi asulas on tema kinnitust mööda valmis juba kaks tavalaadimispunkti valla kahele elektriautole, mis peaksid saabuma esimesel poolaastal. Üks tavalaadimispunkt on vallamaja garaažis, teine Mõnnaste teel hooldekodu juures.

«Kas kaheksa kiirlaadimiskohta on Viljandimaale parajalt, ei oskagi hinnata,» lausus Kannimäe. «Eks pikemas perspektiivis, kui elektriautosid juurde tuleb, ole kiirlaadimispunkte vaja.»

Tarvastu nägi vaeva

Tarvastu vallavanema Alar Karu ütlemist mööda soovis Mustlasse kiirlaadimispunkti vallavalitsus. «Nägime selle ettepanekuga päris vaeva,» rääkis ta. «Kaalusime kolme kohta: lisaks Konsumi poe parklale torniga maja ja vallamaja esist. Kauplus tundus kõige parem mõte.»

Karksi vallavanema Arvo Malingu sõnul valisid Karksi-Nuia välja KredExi spetsialistid sooviga paigaldada kiirlaadimispunkt asula keskele suure tee lähedale. Vald soovitas tanklat, kuid KredEx eelistas munitsipaalmaad ja nõnda valitigi kohaks tankla lähedal paiknev parkla.

KredExi dokumentides Kõo valda Soomevere külla rajatava kiirlaadimispunkti asukoht tähendab teisisõnu, et see ehitatakse Tallinna maantee äärde Võhma risti juures olevasse Kroningi tanklasse.

Kõo vallavanem Tarmo Riisk ei osanud öelda, kuidas just see paik välja valiti — vallalt nõu ei küsitud. Nagu märkis Võhma linnapea Avo Põder, huvitus KredEx Võhmast ning omavalitsus pakkus asukohta linna sisse.

«Nii oleks inimesel hea näiteks kauplusse sisse astuda ning seal aega parajaks teha,» lausus Põder. «Aga ega Võhma piirist välja jääval asukohal ka midagi viga ole — see on kohe suure tee ääres.»

KredExi andmeil peab elektriautode üle-eestiline kiirlaadimisvõrk olema valmis 31. oktoobriks. Veel ei ole riik kehtestanud kiirlaadimise hindu.

LAADIMINE
Elektriautode laadimispunktid tarnib ja paigaldab aktsiaselts ABB.
• Täiesti tühjad akud täituvad kiirlaadimispunktis 10 minutiga 40 protsendi ulatuses ja 30 minutiga saab laetud 80 protsenti.
• Kiirlaadimine ei ole mõeldud akude täielikuks laadimiseks, see võtaks kiirlaadimispunktis aega kuus tundi.
Allikas: ABB

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles