Kui lennufirma läheb pankrotti

, Estraveli lennupiletite müügi direktor
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

27. JAANUARI õhtul teatas Hispaania lennufirma Spanair ootamatult, et lõpetab tegevuse. Eesti kliente puudutab Span­airi pankrot vähe. Mis aga juhtub siis, kui maksejõuetuse tõttu peaks tegevuse lõpetama mõni lennufirma, mille pileteid on ostnud ka Eesti kliendid?

Spanairi pankrotiteade tuli reedel. Millegipärast on lennufirmade ja reisikorraldajate pankrotid viimasel ajal üsna seaduspäraselt toimunud just sellel nädalapäeval.

Pankrotiotsus puudutas kümneid tuhandeid reisijaid, kellel oli ostetud pilet reisidele, mis pidid nüüd ära jääma. Mõni oli juba pagasi ära andnud ja ootas transiittsoonis lennukile pääsu. Järgnes tavapärane lõunamaine segadus: keegi ei teadnud, kus on tema kohvrid või mis saab reisiplaanidest.

Lennufirma pileteid ei olnud võimalik Eestis müüa. Küll aga oli Estravelil mitukümmend klienti, kellel mõne muu lennufirma pileti marsruudis sisaldus Spanairi opereeritav lend. Tänu sellele, et neil oli veoleping sõlmitud tegutseva firmaga, saavad nemad raha tagasi ja mõnikord on võimalik muuta piletiga ette nähtud sõidu marsruuti nii, et sihtkohta jõutakse alternatiivsete lendudega.

ALATI EI pruugi nii hästi minna. Globaalselt ei ole lennufirmad juba aastaid eriti kasumit teeninud. On lennukompaniisid, mis on aastakümneid omanikele kahjumit tootnud ja mitme finantstaust ei ole kiita. Ajakirjandusest võib aeg-ajalt lugeda mõne lennufirma tumeda tuleviku kohta käivaid spekulatsioone.

Mis juhtub negatiivse stsenaariumi korral, kui maksejõuetuse tõttu peaks tegevuse lõpetama mõni lennufirma, mille pileteid on ostnud ka Eesti kliendid?

Lennud jäävad muidugi ära ja piletid muutuvad kehtetuks. Heal juhul on hilinemisega võimalik firma pankrotipesast tagasi saada mingi osa makstud rahast. Kuid kui reisile on vaja ikkagi minna, võib olla üsna kindel, et uute piletite hind kujuneb märksa kallimaks summast, mida on lootust vanade eest tagasi saada.

Viimane punkt kehtib ka streikide korral. Mõned heaoluühiskonna lennufirmad on altid töövaidluste tõttu väljumist ära jätma. Ja kuigi piletiraha saab siis vajaduse korral täies mahus tagasi, võib enne väljumist ostetud alternatiivne lend olla märksa kulukam. Mida sel juhul teha?

Meelerahu tagab reisitõrkekindlustus, millele on ostetud lisakaitse transpordiettevõtte maksejõuetuse ja streikide vastu. Sellist toodet pakub Eesti turul Salva ja see ei ole just kõige odavam.

Euroopa reisi korral lisab pankrottide ja streikide vastane kaitse kindlustuspoliisi hinnale umbes 45 eurot, aga kriisi korral võib sellest olla palju abi. Siis hüvitab kindlustus
uute piletite ostuks kuluva lisaraha või reisi ärajätmise korral piletihinna selle osa, mida lennufirma pankrotipesast tagasi saada ei õnnestu.

Arvestada tuleb sellega, et lisariskidevastane kindlustus tuleb osta 48 tunni jooksul pärast lennupiletite ostu, muidu kaitse ei kehti.
 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles