Intervjuu: Välismaised tasud tõstavad hinda

Gert Kiiler
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Inge Suder
Inge Suder Foto: Erakogu

Aktsiaseltsi Eesti Post kommunikatsioonijuhi Inge Suderi jutu järgi on firma osutanud juba aastaid klientidele rahvusvaheliste postipakkide puhul teenust alla omahinna.

Inge Suder, miks rahvusvaheliste postipakkide saatmise hind nii palju tõusis?

Rahvusvahelise postipaki edastamine on universaalne postiteenus: Eesti Post on kohustatud osutama seda koostöös teiste riikide postiorganisatsioonidega. Postiseadusest lähtudes teeb konkurentsiamet taskukohase tasu kehtestamise ettepaneku majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile, kes kinnitab hinnad määrusega.

Peab nõustuma, et universaalpostiteenuse hinna muudatus on mõnes kaalukategoorias suur, kuid olgu lisatud, et rahvusvahelise paki edastamise hind ei ole muutunud 1998. aastast peale.

Eesti Post on juba kaua osutanud seda teenust klientidele alla omahinna ja suure kahjumiga, kandes ise paki saatja eest edastamiskulud. Eelmisel aastal sai ta rahvusvahelise postipaki teenuse osutamisest 332 100 eurot kahjumit.

Paki edastamise kulud koosnevad mitmest komponendist, millest peamise moodustavad lennutransport Eestist välisriiki ning sihtriigis kättetoimetamine. Need kaks teevad kokku keskmiselt 60 protsenti saadetise edastamise kuludest ja Eesti Post neid mõjutada ei saa.

Nii transpordi- kui sihtriigi kulud muutuvad kaks korda aastas. Näiteks tuleb meil Leedu Postile maksta kilogrammise paki eest 6.81 eurot, millele lisanduvad lennutransport ja muud kulud.

Ainuüksi Leedu territooriumil paki liigutamine läheb meile maksma ligi kaks korda rohkem, kui kliendilt kilogrammise paki edastamise eest võtame.

Praegu otsib Eesti Post alternatiivseid võimalusi. Leedus ja Lätis pakume oma klientidele alternatiivse teenusena koostööpartneri kaudu kulleriteenust, mis on tunduvalt soodsam.

Kuhu saadetakse kõige tihedamini rahvusvahelisi pakke ja maksikirju ning milline on saadetise keskmine kaal?

Kõige rohkem saadetakse maksikirju Skandinaavia maadesse, Saksamaale, Suurbritanniasse, Venemaale ja USAsse. Enim lähetatakse 250—500 grammiseid saadetisi.

Ka pakkide populaarsemad sihtkohad on Ameerika, Venemaa, Suurbritannia, Soome ja Saksamaa. Erakliendist saatja puhul on paki keskmine kaal viis kilogrammi.

Miks on kaotatud maksikirjade ja tähitud kirjade alumised kaalurühmad. Näiteks kuni 250 grammi kaaluvad liht- ja tähitud maksikirjad on nüüd ühe hinnaga, aga varem oli kergematel eraldi hind?

Rahvusvaheliste kirjade väiksemate kaalurühmade kadumine tuleneb teenuse ühtlustamisest: need seatakse riigisiseste kirjade kaaluvahemikega ühtedele ja samadele alustele.

Miks on tehtud muudatusi tsoonides? Peale selle et on kadunud prioriteetsete ja vähe prioriteetsete saadetiste vahe, on nüüd kolme tsooni asemel kaks: Skandinaavia ja Baltikum on tõstetud muu Euroopaga kokku?

Kirjade puhul on tsoonid koostatud, arvestades Eesti Posti kirjade edastamise kulusid. Nendest suurima osa moodustab tasu, mida maksame sihtriigis kättetoimetamise eest.

Kas mõnda välisriiki on veel võimalik saata pakki või maksikirja ka maapostiga?

Kirju ja pakke me enam maapostiga ei edasta, kõik lähevad lennupostiga. Eesti Post on teinud edastamisviisis muudatuse, sest sihtriigis kättetoimetamise tasus ei eristata enam maa- ja lennuposti.

Pakke veetakse Eestist teistesse riikidesse lennukiga, sest regulaarselt edastatavate pakkide maht on väike ning maitsi edasi toimetamine ei anna hinnas kokkuhoidu.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles