Parv seikleb Viljandi järvel päikese jõul

Martti Reinet
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Viljandi järvel võis täna parvetamas näha Tallinna Autobussikoondise spordiklubi juhatajat Aalo Parmast, kes seal päikeseenergia abil liikuva isetehtud sõidukiga vastutuult kulges.
Viljandi järvel võis täna parvetamas näha Tallinna Autobussikoondise spordiklubi juhatajat Aalo Parmast, kes seal päikeseenergia abil liikuva isetehtud sõidukiga vastutuult kulges. Foto: Elmo Riig

Viljandi järve horisondil võis täna näha parvetajaid, kes seal päikeseenergia abil liikuva isetehtud veesõiduki Harmony Of The Seas Mini pardal vastutuult kulgesid.

Üks selle leidliku projekti autoreid, Tallinna Autobussikoondise spordiklubi juhataja Aalo Parmas selgitas, et kaks aastat tagasi, kui suvespartakiaadil Narva-Jõesuus oli veesõidukite paraad, sai sõiduk esimest korda vette. «Toona küll ilma päikesepaneelita,» täpsustas Parmas ja lisas, et paneel lisati parvele alles sellel suvel.

Esialgu paigaldati päikesepaneel veepinnaga risti. «Et parve mootor on väike, siis ei jõua risti paigaldatud paneeliga vastutuult sõita,» nentis Parmas, kuid tähendas, et horisontaalselt asetatud päikesepaneeliga sai ta Viljandi järvel kenasti vastutuult sõita.

Konstruktsiooni tühimass on tema ütlemist mööda kõigest 150 kilo, kuid sajaliitrise mahuga torud, millesse vesi sisse ei pääsa, teevad parve väga stabiilseks. Torud kannavad tema hinnangul ühtekokku üle 500 kilo lasti.

Merel suure lainega oleks Parmase arvates keeruline rohelise energia jõul liikuva kaadervärgiga hakkama saada, aga siseveekogus saab leiutisega kenasti sõita. Kõige hiljutisemat kolmandat versiooni, millel on kuus kandvat toru, katsetati sel aastal enne Viljandi järvele tulekut veel Harku järvel, kuid siis polnud hobiinsenerid torudele etteotsa paigaldanud veetakistust vähendavaid poognaid.

Parve materjalikulu oli Parmase sõnul kokku kõigest 600 eurot, sellest kolmandiku moodustas päikesepaneel koos kontrolleriga, mis muudab paneeli voolu 12-voldiseks, et mootor tööle hakkaks. Ka akud saab tema sõnutsi parv ilusasti praeguse võimsuse juures laetud.

«Mõte on selles, et parve lihtsasti lahti võtta ja kokku panna,» lausus Parmas ja tõi välja, et kokku paneb ta selle umbes 40 minutiga. Viljandisse tõi Parmas imemasina küll lahtivõetult kaubikuga, kuid tema jutu järgi saab selle ka väikese vintsiga kõrvalise abita kerge vaevaga järelhaagisele.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles