Magustatud joogi maksu eelnõus on hulk probleeme

Madis Luik
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Toomas Huik / Postimees

Ettevõtjate esindusorganisatsioonide hinnangul on 11. septembril riigikogu rahanduskomisjonis taas arutusele tulevas magustatud joogi maksu seaduse eelnõus mitu probleemi. Rahanduskomisjonile saadetud kirjas esitasid nad küsimusi seaduse rakendamise kohta ning nende hinnangul tuleks eelnõu menetlemist jätkata alles siis, kui nimetatud probleemid on lahendatud, või maksust üldse loobuda.

Eesti kaubandus-tööstuskoda, toiduainetööstuse liit, karastusjookide tootjate liit ning kaupmeeste liit tõid oma pöördumises välja seitse probleemi, mis nende hinnangul tuleks lahendada.

  1. Järelevalve maksu tasumise üle. Riigil pole hetkel ülevaade, kui paljud ettevõtjad lasevad Eestis magustatud jooke turule, kui palju ja milliseid magustatud jooke Eestis üldse müüakse ning milline on nende jookide suhkrusisaldus. Seetõttu vajab selgitamist, kuidas hakkab toimuma tõhus järelevalve magustatud joogi maksu tasumise üle ning milliste tegevuste abil tagatakse, et maksupettusi oleks magustatud jookide osas võimalikult vähe.
  2. Maksu jõustumisega kaasnevad probleemid. Eelnõu kohaselt ei maksustata neid jooke, mis on tehtud kättesaadavaks müügikohas enne maksu jõustumist. Seetõttu on vaja täpsustada, milliste meetmete abil saab maksu- ja tolliamet tõendada, et joogid ei asunud enne maksu jõustumist müügikohas.
  3. Halduskoormuse suurenemine. Ettevõtjatele on magustatud joogi maksu oluliseks negatiivseks mõjuks halduskoormuse kasv. Eelnõu seletuskirjas on vaid põgusalt mainitud, et ettevõtluskeskkonda mõjutab mõningane halduskoormuse kasv. Ettevõtjad soovivad siiski täpsemat prognoosi.
  4. Piirikaubanduse kasv. Eelnõu seletuskirjas on viidatud riskile, et juba toimiv piirikaubandus võib haarata kaasa ka magustatud joogid. Et Eesti plaanib kehtestada Euroopa Liidu kõrgeima magustatud joogi maksu, peavad ettevõtlusorganisatsioonid väga tõenäoliseks, et see toob kaasa ka hüppelise piirikaubanduse kasvu. Hetkel on riigil aga analüüsimata, kui palju jääb riigil piirikaubanduse tõttu saamata magustatud joogi maksu ning käibemaksu.
  5. Suhkru- või magusainesisalduse määramine. Riigi plaani järgi peaks kahtluse korral maksu- ja tolliamet võtma magustatud joogi suhkru- või magusainesisalduse määramiseks vajaliku proovi. Ebaselge on aga see, kui palju on Eestis akrediteeritud laboreid, kes analüüsivad selliseid proove, ning kui suur on ühe proovi maksumus.
  6. Mahlade ja piimajookide maksuvabastus. Riik on välja toonud põhjuseid, miks piimatooted ja naturaalsed mahlad on inimesele kasulikumad kui teised magustatud joogid. Seetõttu taotleb Eesti magusate piimajookide ning puu- ja köögiviljamahlade kohta Euroopa Komisjonilt riigiabi andmise luba, et neid jooke mitte maksustada. Mõistlik oleks jätkata eelnõu menetlemist alles siis, kui Eesti on saanud vastuse Euroopa Komisjonilt.
  7. Magustatud joogi mõiste. Ettevõtlusorganisatsioonid soovivad teada, kas maksustatavate magustatud jookide alla kuuluvad ainult joogid või ka muud piimatooted (näiteks dipikastmed, pudingud ja desserdid).
Kommentaarid
Copy
Tagasi üles