Kontrollijatel on petiste tõttu üha rohkem tööd

Marko Suurmägi
, uudistetoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kütuse kontrollimine on üsna lihtne.
Kütuse kontrollimine on üsna lihtne. Foto: Peeter Kümmel / Sakala

Eesti teedel sõidab üha rohkem autosid, mille juhid petavad riiki värvitud diislikütust kasutades. Näiteks Viljandimaal korraldatud reidi tulemusena avastati ühe õhtuga kaheksa sellist juhtumit.


Maksu- ja tolliameti (MTA) andmetel on aastaga põllumajanduslikuks tarbeks mõeldud erimärgistusega diislikütuse seadusevastane kasutamine suurenenud lausa kolmandiku võrra. Kui 2009. aasta esimeses kvartalis tabasid MTA patrullid 1000 sellist sõidukit, siis tänavu oli neid 1400.

MTA tollikorralduse osakonna juhataja Urmas Järgi sõnul on maksuametnikud seda probleemi endale teadvustanud ning aastaga on tihendatud teedel autode kontrollimist.

«Selliseid, kust sinist diislit leiame, on kontrollitud autode seas hinnanguliselt viis-kuus protsenti,» selgitas Järg. Soodsama aktsiisiga ja seetõttu odavama diislikütuse kasutajate seas on kontrollijate sõnul palju just busse ja taksosid. «Kui surve majanduses ei kasva, ei tohiks suureneda ka värvitud kütuse kasutajate hulk,» lisas Järg. «Julgen arvata, et suudame selle probleemi tulevikus kontrolli all hoida.»

Kütusefirma Alexela Oil müügidirektor Aivar Räim tunnistas, et kuigi värvitud kütuse kasutamine võib olla Eestis suurenenud, ei anna see tanklate käibes eriti tunda. «Värv siiski tagab selle, et inimesed enamasti ei riski sellist kütust kasutada,» sõnas ta.

Räime sõnul teeb kütusefirmadele muret niinimetatud hall kütus, mis on riiki toodud käibemaksu tasumata. «Selline kütus võib moodustada kuni 30 protsenti Eesti koguturust,» pakkus ta.

Alexela Oili müügidirektori sõnul kasutavad petturid skeeme, et maksuametist mööda hiilida ning käibemaksuta riiki toodud kütus võib lõpuks jõuda mõnda tanklasse täiesti legaalsena.

Urmas Järg kinnitas, et maksuamet võitleb ka halli kütuse vastu, kuid auto kütusepaagist proovi võttes ei saa MTA kuidagi kontrollida, kas selle pealt on maksud tasutud või mitte.

Värvitud diislikütuse kasutamist on lihtne kontrollida ja vahelejäämise korral on ka trahvid soolased. Maksimaalne karistus on 18 000 krooni, kuid tavaliselt jääb trahv 1500 ja 3000 krooni vahele. Kontrollimine käib üsna lihtsalt: autole antakse peatumismärguanne ja seejärel võetakse paagist spetsiaalse pumbaga proov.

Kui paagis on värvitud kütus ja autojuht seda ei vaidlusta, tehakse kohe protokoll. Kui aga autojuht vaidleb rikkumisele vastu, läheb proov laborisse ning kui uuring tõendab, et kütus  on erimärgistusega, peab juht lisaks trahvile maksma mitmesaja krooni suuruse laborikulu.

Erimärgistusega kütust tohib loa alusel kasutada vaid põllumajandustööde tegemiseks. Samas võivad seda tanklast osta kõik soovijad, kuid ostja peab tanklale esitama oma isikuandmed.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles