Elektriautode kasko maksab reklaamitust neli korda rohkem

Hans Väre
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ehkki tavakasutajatel pole lootustki saada nii soodsat pakkumist, kui tehti Eesti esimesele Mitsubishi i-MiEVile, esitlesid Silberauto ja sotsiaalministeerium hinnaorientiirina just 150 eurot.
Ehkki tavakasutajatel pole lootustki saada nii soodsat pakkumist, kui tehti Eesti esimesele Mitsubishi i-MiEVile, esitlesid Silberauto ja sotsiaalministeerium hinnaorientiirina just 150 eurot. Foto: Elmo Riig

Sotsiaalministeerium ja autofirma Silberauto reklaamisid omavalitsustele mõeldud elektriautode kaskokindlustuse orienteeriva aastakuluna 150 eurot, aga tegelikult on see umbes neli korda suurem.

Eksitav info oli kirjas nii Silber­auto presentatsioonis kui sotsiaalministeeriumi kodulehel elektriautode potentsiaalsetele taotlejatele mõeldud korduma kippuvate küsimuste rubriigis.

Mitsubishi i-MiEVi kaskokindlustuse ja kohustusliku liikluskindlustuse kohta öeldi seal järgmist: «Silberauto näitel: 6 kuud liikluskindlustust maksab umbes 27 eurot, aastane kaskokindlustus maksab umbes 150 eurot, kuid on ka suuremaid pakkumisi kindlustusfirmade poolt. Lõplik kaskokindlustuse kulu sõltub konkreetsest lepingust.»

Tegelikult jääb 150eurone kaskokindlustus omavalitsustele nii kaugeks unistuseks, et seda ei saa orientiiriks võtta isegi eri klientidele kehtivaid hindu arvestades. Näiteks Silberautole pakkumisi vahendanud Smart Kindlustusmaakleri standardtingimuste järgi peaks autofirma ise maksma i-MiEVi kaskokindlustuse eest vähemalt 661 eurot. Ka sotsiaalministeeriumi katsehinnapäringud jäid vahemikku 550—900 eurot.

Usaldati ministeeriumi

Sotsiaalministeeriumi projektijuhi Merle Ploompuu arvates polnud valeteabel siiski erilist tähtsust, sest kõikjal oli rõhutatud, et 150 eurot kehtib Silber­auto kohta.

«See ei olnud mingi reklaamitrikk, sest selle näite varal ei saanud ükski omavalitsus koostada kulude arvestust,» leidis Ploompuu.

Nii mõnigi omavalitsus lähtus kummatigi just ministeeriumi ja automüüja öeldud kulunumbritest ega hakanud neid mujalt kontrollima.

«Ärge ehmatage mind!» kostis Paistu vallavanem Ene Saar tunduvalt kallimast kaskokindlustusest kuuldes. «Mina olen lähtunud sotsiaalministeeriumi väljakuulutatud tingimustest. Kui nii on kuulutatud, siis nii peab olema. Selles asjas tuleb usaldada pakkujat.»

Kuigi Paistu vald saab kaks taotletud elektriautot tasuta ning iga nendega sõidetud kilomeeter tuleb märksa odavam kui tavaauto puhul, peab vald nüüd aastas maksma ligi 1000 eurot arvatust rohkem. Laias laastus tuleb Eesti omavalitsustel kulutada taotletud 336 elektriauto kindlustamiseks 168 000 eurot enam, kui võinuks arvata ministeeriumi ja automüüja andmete põhjal. 

Näpuviga ja eripakkumine

Silberauto Mitsubishi sõiduautode müügi direktor Üllar Born kinnitas, et 150 eurot pole laest võetud summa, vaid sellise hinnaga saadud poliis on Silber­autole kuuluval Eesti esimesel i-MiEVil olemas.

Ometi möönis ka Born, et kõnealune hind on 36 000 eurot ehk üle poole miljoni krooni maksva auto kohta imelikult madal ning sai võimalikuks vaid seetõttu, et kindlustusselts tegi esimesele elektrijõul liikuvale Mitsubishile superpakkumise — tõenäoliselt turunduse huvides.

Kui Smart Kindlustusmaakleri juhatuse liige Heiki Puusaar ja Üllar Born andmeid kontrollisid, selgus ka teine odavuse põhjus: 150 eurot polnud aasta, vaid poole aasta hind.

Puusaar arvas, et sõltuvalt kindlustusevõtjast peaksid odavamad pakkumised jääma i-MiEVi puhul aastas ikkagi 650—700 euro kanti. Üllar Born avaldas lootust, et Silber­autol õnnestub kaubelda kindlustusfirmadelt omavalitsustele hinnaalandust ja aastamaksumuseks kujuneb 400—500 eurot.

Fakt, et omavalitsustele tehtavad kindlustuspakkumised on mitu korda kallimad kui ministeeriumi ja autofirma näide, tuli nii sotsiaalministeeriumi avalike suhete juhi Diana Lorentsi kui Üllar Borni sõnul välja ka elektriautode tutvustamiseks korraldatud infopäevadel.

Sellest hoolimata tegi Silberauto presentatsiooni esimese täpsustuse alles läinud reedel ehk viimasel tööpäeval enne seda, kui omavalitsuste elektriautode taotlemise aeg läbi sai. Ministeeriumi kodulehelt võeti eksitav info ja teistegi korduma kippuvate küsimuste vastused maha alles pärast seda, kui «Sakala» oli esmaspäeval selle teema vastu huvi ilmutanud.

Küsimusele, miks ei hakanud ministeerium õiget hinnaorientiiri kasutama kohe, kui oli ilmsiks tulnud, et 150eurost kaskokindlustust pole võimalik saada, jättis projektijuht Merle Ploompuu vastamata.

Silberauto ja sotsiaalministeeriumi esindajad kinnitasid, et teised väljaöeldud kulunumbrid, näiteks ühe laadimise maksumus, vastavad tõele.

«Hooldushinnad on küll esialgsed ja kinnitamata, aga need lähevad pigem allapoole,» lausus Born.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles