Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >

Sotsiaalmeedia valimistandril

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
Tiit Jürmann | FOTO: Marko Saarm

BUDISMIS ON üks väga oluline mõiste – piisavus. Kõige selgemalt on Buddha avanud selle oma õpilastele, olles ise surivoodil: «Kui inimesed pakuvad sulle toitu, juua, süüa, riietust, voodit või ravimeid, siis hinda nende kogust ja kaalu, vaata, kui palju on piisav. Võta nii palju, kui vajad, ja ära kuhja ülejääki.»

Sellega rõhutas Buddha eriliselt teadvustatud piisavust – oskust mõista, millal on küll. Eestis oleme rohkem harjunud mõistega mõõdukus, aga see on sisult hoopis midagi muud ega haaku selle loo kontekstiga.

AASTATEGA ON veteranile Facebookile lisandunud hulgaliselt sotsiaalmeediakeskkondi: Instagram, Twitter, Snapchat, LinkedIn, WhatsApp, Pinterest ... Kõik need on muutunud eri vanuserühmadele igapäevaseks kaaslaseks. Meie valik on, kas ja kui palju me neile aega kulutame ning kas see väärib seda. Ega enne ei tea, kui sisse logid.

Seoses eelseisvate kohalike valimistega paisatakse avalikku ruumi meeletutes kogustes valimisreklaami. Selle kanaliks sobib ka sotsiaalmeedia. Alahindamata sotsiaalmeedia tähtsust, küsin siiski: kuidas sulle meeldiks, kui sinu seinale laekuks päevas kümneid ja kümneid disainitud näopilte mitmesuguste lubaduste ja üleskutsetega?

Kui sul on installitud algoritmid, mis filtreerivad seinale jõudvaid postitusi, oled teinud tubli sammu ning ebaoluline ja ebavajalik sinu seinale ei jõuagi. Aga kui ei ole ja tegemist pole tuttava, vaid hea sõbraga sinu listis? No ehk on sõbral siiski niipalju oidu ja kasvatust, et ta ei tüüta sind väsimuseni.

Tean paljusid eelmistel valimistel osalenud kandidaate, kes säästsid sotsiaalvõrgustikes oma tuttavaid ja sõpru liigsest valimisreklaamist. Ehk teisisõnu: oskasid olla piisavad.

KÜLLAP PALJUD nõustuvad minuga, kui nendin, et mingil ajal inimesed väsivad kõigest sellest, mis nende virtuaalsetesse või füüsilistesse postkastidesse seoses valimistega laekub. Valimisaktiivsus on väga hea indikaator, näitamaks meie inimeste huvi oma elu korraldamise vastu.

Kas see on mingisuguses korrelatsioonis reklaamikampaaniatega, ei oska mina öelda. Sotsioloogid võib-olla oskavad. Mina aga rõhutan oskust mõista, millal on küll. Soovin seda kõikidele poliitikust postitajatele.

Tagasi üles