Elektri kõrgepingeliinide juures tegutsedes tuleb olla valvas

Madis Luik
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Elektrilevi ehitab aktiivsel uusi alajaamu ja võrke.
Elektrilevi ehitab aktiivsel uusi alajaamu ja võrke. Foto: Elektrilevi

Elektrilevi ettevõte Elering tuletab inimestele meelde, et kõik tegevused kõrgepingeliinide läheduses tuleb kooskõlastada liini omanikuga ning need nõuavad inimeste elu ja tervise säästmiseks väga suurt tähelepanu.

Tänavu kevadel on lühikese aja jooksul ehitustöödel ja muude välitingimustes tegevuste puhul olnud mitu vahejuhtumit, kus inimese juhitavate masinate sattumine kõrgepingeliini elektrijuhtme vastu või selle ohualasse on toonud kaasa raskeid vigastusi ja olulist varalist kahju.

«Kõrgepingeliini juhtmest võib saada elektrilöögi isegi siis, kui otsest kontakti juhtmega pole. Mida suurem on pinge juhtmes, seda suurem on ohtlik ala juhtme ümber,» nentis Eleringi võrguhalduse osakonna juht Mart Landsberg. Tema sõnul võib näiteks 330-kilovoldise pingega õhuliini juhtme puhul ülelöök ebasoodsate asjaolude kokkulangemise korral toimuda isegi 2,5 meetri kauguselt.

Ohtlikke olukordi tekitavad tavapäraselt transpordivahendid ja ehitustehnika, mille liikuvad osad, näiteks kalluri kast või kraana nool, tõusevad transpordiasendiga võrreldes mitu meetrit kõrgemale. Suve lõpul satuvad elektriliinidele ohtlikult lähedale ka vilja lõikavad kombainid. Avalikult kasutatavatel teedel tuleb liiklemine rohkem kui 4,5 meetri kõrguste transpordivahenditega võrgu valdajaga kooskõlastada kirjalikult. Väljaspool avalikke teid, elektriliini kaitsevööndis liigeldes tuleb ohutuse tagamiseks eelnevalt konsulteerida võrguvaldajaga.

Pinge alla sattunud masina juht ei tohi mingil juhul masina kabiinist väljuda, sest nii satub ta veel suuremasse ohtu. Kui masinat pole võimalik liinijuhtme juurest omal jõul eemaldada, tuleb kabiinist väljumiseks oodata kõrvalist abi ja saada kinnitus, et liin on välja lülitatud. Paljudel juhtudel muutub tehnika liikumisvõimetuks, sest ülelöögi tagajärjel purunevad masina rehvid.

Landsbergi sõnul tasub Eleringiga kindlasti ühendust võtta ja konsulteerida, kui ehitustööde või muude elektriliini lähedal toimuvate tegevuste puhul tekib küsimus, kas need võivad kätkeda ohtu inimeste tervisele ning vajavad kirjalikku kooskõlastamist või lihtsamatel juhtudel Eleringi töötaja juhendamist.

Eelmisel nädalal süttis Ida-Virumaal põlema kõrgepingeliini juhtmest elektrilöögi saanud kõrge antenniga kaitseväe maastur. Kolmapäeval juhtus samalaadne õnnetus Tartus, kus põhjustas lühise ja liini väljalülitumise tõstetud kastiga kallur. Pärnu lähistel avastas Eleringi elektriliinide käidukorraldaja hiljuti ilma Eleringi kooskõlastuseta tehtavad veetrassi ehitustööd. Otse liinijuhtmete all tehtavad kaevetööd seadsid ohtu nii elektriliini kui ka trassi rajanud töölised ja kasutatud tehnika.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles