Põhikooliõpilased ehitasid võistu võimsaid ja värvilisi veotraktoreid

Egon Valdaru
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tähelepanuväärse töö Karlis 2400 autor on Jakobsoni gümnaasiumi VI-a klassis õppiv Karl-Eric Alert. Ta on teinud väga peent metallitööd.
Tähelepanuväärse töö Karlis 2400 autor on Jakobsoni gümnaasiumi VI-a klassis õppiv Karl-Eric Alert. Ta on teinud väga peent metallitööd. Foto: Elmo Riig

Viienda kuni üheksanda klassi õpilaste mudelivalmistamise võistlusele «Ehita võimas veotraktor!» laekus Viljandimaalt 31 tööd. Eesti peale kokku tehti poolteistsada traktorimudelit.

Meie maakonna koolilaste valmistatud veotraktorid on nähtaval Viljandis Stokkeri tööriistapoes. Eile valis võistluste korraldaja Peep Pajumäe nende hulgast seitse paremat. Need lähevad aprillis Tartus maamessil aset leidvasse finaali, kuhu pääseb 40—50 tööd. Elektrimootori jõul liikuvad sõidukid hakkavad seal võistu liival raskust vedama.

Kärstna kooli tugev panus

Peep Pajumäe sõnutsi on palju töid väga hästi viimistletud ning need paistavad silma ka äärmiselt nutikate lahendustega. Ta tõstis esile Jakobsoni gümnaasiumi kuuenda klassi noormehe Karl-Eric Alerti käe all valminud veo­traktorit. Isa Veiko Alerti ja õpetaja Rein Kallaste juhendamisel on autor teinud väga peent metallitööd.

«Kõik ülekanded, kuullaagrid ja muud asjad on imepeened. Nii põhjalikku ja täpset tööd pole ma varasematel võistlustel näinud,» kommenteeris Viljandi Stokkeri poe müüja Jaanus Siim. Ta juhtis tähelepanu mudeli topeltelektrisüsteemile: tuledel ja mootoril on eraldi patareid.

«See on supertöö, mida ise järele ei tee. Alertist võib tulevikus saada võidusõitja või tippmehaanik,» lausus Pajumäe.

Teerull ja meeskonnatöö

Oma õpilastega varem samal võistlusel edu saavutanud Tääksi ja Valuoja põhikooli käsitööõpetaja Margus Mikkor ütles, et tänavu esinevad need koolid lahjemalt. «Tääksist on kolm tööd ja Valuojalt üks. Kolimise tõttu on Valuojal meisterdamine raskem olnud,» kommenteeris õpetaja.

Siiski jõudis tema tütre, Tääksi kooli seitsmenda klassi õpilase Marta Mikkori kolmerattaline traktor finalistide hulka. Peep Pajumäe sõnutsi on see perfektselt viimistletud ja selle mootorisüsteem on väga põnevalt lahendatud.

Väljavalitute hulka pääses ka Jakobsoni kooli seitsmenda klassi noormeeste Mikk Milveki, Rauno Loidi, Mihkel Lippo ja Tanel Rõõmu meeskonnatööna valminud veomasin. Selle ülekandeks on rahapaki kummid ja tagumistes rehvides on nagad. Ühe teise traktori rattad on kaetud liivapaberiga. Arvatavasti loodetakse nii saada eelis finaalis, kus žürii hindab töö kvaliteeti, leidlikkust ja kiirust kümnemeetrisel liivarajal.

Teerull ja Tarvastu valla tublid poisid

Tarvastu kooli kuuenda klassi noormehe Rauno Tafenau kätetööna valmis teerull ja tema koolivend Raiko Järveküla tegi John Deere’i nimelise traktori, millel on samuti suurejooneline ülekandesüsteem. Peep Pajumäe selgitas, et seegi aitab tõhusalt liival liikuda.

Lisaks eelmainitutele jõudsid finaali Kirivere kooli kuuendas klassis õppiva Kermo Saare ja Jakobsoni gümnaasiumi kuuenda klassi noormehe Kevin Aasa töö.

Autorid on traktoritele pannud nimed, näiteks Belaruss, John Deere, MTZ, Nitro, Trakats, Veotraktor, DJ ja V69.

Veotraktoreid meisterdasid õpetaja Jaan Rohti juhendamisel ka Kärstna põhikooli õpilased. Neilt tuli koguni kaheksa võistlustööd, kusjuures koolis õpib vaid 11 poissi.

Finaalis edu saavutavatele võistlejatele ja õpetajatele paneb Stokker välja praktilised auhinnad — tööriistad. Kolm kooli, kust kõige rohkem osalejaid finaali pääseb, saavad valida arvestatava summa eest töö- ja tehnoloogiaõpetuse klassi sisustust.

MUDEL
Traktorid astuvad võistlustulle.
Veotraktori mootori toitepinge on 6 volti, mis saadakse neljalt AA-patareilt. Traktori maksimaalne pikkus on 30 sentimeetrit. Traktori taga on kinnituskonks, mille külge saab panna järeleveetavat raskust. Konksul on raskuse kinnitamiseks 5-millimeetrine aas. Kuni 200-grammise raskuse annab finaalvõistlustel Stokker.
Allikas: korraldajad

TRADITSIOON
Stokkeri meisterdamisvõistlusel on iga kord valminud eri mudelid.
• 2006. aastal 98 tuulelohet
• 2007. aastal 212 automudelit
• 2008. aastal 681 veesõidukimudelit
• 2009. aastal üle 1100 auto
• 2011. aastal 150 veo­traktorit
Allikas: korraldajad

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles