Kodanikele valmistab muret arstiabi kättesaadavus

Madis Luik
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Arstijärjekord.
Arstijärjekord. Foto: Elmo Riig / Sakala

Suurem osa Eesti elanikest peab arstiabi kvaliteeti heaks ning elanike teadlikkus tervisevaldkonna e-teenustest kasvab. Samas on aastatega veidi langenud inimeste rahulolu arstiabi kättesaadavusega, selgus sotsiaalministeeriumi ja haigekassa tellitud iga-aastasest uuringust.

Sotsiaalministeeriumi terviseala asekantsler Maris Jesse sõnul on elanike hinnang arstiabi kvaliteedi kohta püsinud aastate jooksul kõrge, samal ajal kasvab inimeste mure arstiabi kättesaadavuse pärast. «Olukorra parandamiseks esitab sotsiaalministeerium sel nädalal valitsusele tervishoiu rahastamise jätkusuutlikkuse ettepanekud,» teatas ta.

Arstiabi kvaliteeti hindas mullu heaks 68 protsenti vastanutest, 2015. aastal oli see näitaja 73 protsenti. Keskmisest enam annavad arstiabi kvaliteedile positiivse hinnangu 15–29-aastased ja Lõuna-Eesti ning maapiirkonna elanikud.

Samuti peavad arstiabi kvaliteeti paremaks need inimesed, kes usuvad, et nende tervis on hea või väga hea.

Uuringust selgus, et kõige enam käivad inimesed perearsti juures. Seal on viimase 12 kuu jooksul käinud 64 protsenti Eesti 15–74-aastastest elanikest. Seejuures on elanike rahulolu esmatasandi tervishoiutöötajatega kõrge.

Aastaga on kasvanud ka elanike teadlikkus tervishoiuvaldkonna e-teenustest. Võrreldes varasema aastaga kasvas nii patsiendiportaali tuntus kui ka selle külastamine. Samuti kasutavad inimesed üha enam võimalust vaadata riigiportaalis eesti.ee oma ravimiretsepte ja nende ajalugu.

Eesti elanike hinnangul on kitsaskoht eeskätt arstiabi kättesaadavus, millega on rahul 38 protsenti vastanutest. Varasematel aastatel on rahulolu arstiabi kättesaadavusega jäänud vahemikku 42–55 protsenti, näiteks 2015. aastal 42 protsenti. Arstiabi kättesaadavust hindasid halvemaks eelkõige Põhja-Eesti elanikud ning kõige enam olid arstiabi kättesaadavusega rahul Kesk- ja Lõuna-Eesti elanikud.

Nagu varemgi kogevad inimesed kõige enam probleeme eriarsti vastuvõtu tõttu. Probleeme registreerimisel, kohalejõudmisel või vastuvõtul on tundnud 22 protsenti viimase aasta jooksul eriarsti juures käinud inimestest. Kuigi rahulolu eriarstiga on püsinud stabiilselt kõrge, kogetakse jätkuvalt probleeme ravijärjekordadega. 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles