«Kui juhid, siis juhi»

Madis Luik
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Täna algab maanteeameti ennetuskampaania «Kui juhid, siis juhi».
Täna algab maanteeameti ennetuskampaania «Kui juhid, siis juhi». Foto: Marko Saarm / Sakala

Täna algab maanteeameti ennetuskampaania «Kui juhid, siis juhi», millega tuletatakse liiklejatele meelde, kui ohtlikud on kõrvalised tegevused autoroolis. Autojuhi pilk on nende ajal teelt eemal, kõne valimiseks tuleb käsi roolilt võtta, vestlus või muud helid hajutavad tähelepanu ning mõtted on mujal kui autojuhtimisel.

Maanteeameti ennetustöö osakonna juhataja Monika Heinrand tõdeb, et ajal, mil inimene tegeleb roolis olles mobiiliga, sõidab ta justkui kinnisilmi ning mida rohkem on mobiiliga rääkivaid juhte, seda enam on meie teedel «isesõitvaid» sõidukeid.

Ekstreemsemad kõrvaltegevused roolis on olnud näiteks supisöömine, habemeajamine, raamatulugemine, kuid eelkõige on kampaania fookuses mobiiltelefon kui kõige sagedasem kõrvaltegevus roolis. Sõidu ajal kõnede valimine ja vastamine, tekstsõnumite saatmine, sotsiaal- ja veebimeedia postituste ja uudiste lugemine on mõttetu risk ega anna mingit ajavõitu.

Kampaania põhiline sihtrühm on 25–49-aastased igapäevaselt autot juhtivad mehed ja naised. Riskirühmana eristuvad suurema aastase läbisõiduga ja kutselised juhid. Maanteeameti mullu tehtud küsitlusuuringu kohaselt on viimase 12 kuu jooksul autot juhtides mobiiltelefoni kasutanud ligi 71 protsenti Eestis elavatest autojuhtidest. Neist 97 protsenti vastab kõnedele. Kasvavas trendis on just sagedaste mobiilikasutajate arv.

Politsei- ja piirivalveamet registreeris mullu 1413 liiklusrikkumist, milleks oli mobiiltelefoni kasutamine. Seaduse kohaselt on juhil keelatud autoroolis tegelda toimingutega, mis võivad segada juhtimist või liiklusolude tajumist, sealhulgas kasutada telefoni ilma käsi vabaks jätva vahendita või hoida sõiduki liikumise ajal telefoni käes.

Kõrvaliste tegevuste tõttu juhtub uuringu andmetel Eestis iga päev keskmiselt 2,1 liiklusõnnetust. Lisaks sattus 2016. aastal 33 protsenti juhtidest tähelepanu hajumise tagajärjel ohtlikesse olukordadesse: kaldus oma sõidurealt kõrvale, ei märganud foori või liiklusmärki, äkkpidurdas, et eessõitjale mitte sisse sõita, eksis teelt või ei märganud jalakäijat või jalgratturit. 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles