Juhtkiri. Läti eeskuju

Sakala
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Sakala

Automaks ei ole tegelikult saatanast, ehkki viimasel ajal Eesti ühiskonnas käinud diskussiooni põhjal võib jääda selline mulje. Mingil kujul on see kehtestatud paljudes riikides, keda me endale eeskujuks seame. Sellest hoolimata tuleb uut valitsust tunnustada, et ta palju furoori tekitanud autode registreerimislõivule pidurit tõmbas. Seda seepärast, et praegusel kujul on see otse öeldes kehv.

Niinimetatud autolõivu suurim viga seisneb ehk selles, et deklareeritud eesmärgid ja maksustamise kord ei kõla omavahel kokku. Seda mõtet on eri sõnastuses väljendanud mitu asjatundjat ja vaatlejat. Kui siht on muuta Eesti autopargi ökoloogiline jalajälg väiksemaks, tuleb rääkida üksnes esmase registreerimisega kaasnevast maksust.

Näiteid, mida korrektiive tehes silmas pidada, on piisavalt. Eri riikides on katsetatud isesuguseid praktikaid. Mõnel pool on sisse seatud teemaks, mõnes teises riigis küsitakse maksu teatud hinnapiiri ületavate uute neljarattaliste eest. Lätis on aga võrdlemisi edukalt rakendatud uute autode registreerimisel makstavat täiendavat tasu. Eestis esialgu kavandatud autolõiv oli niisugusele variandile kõige lähemal ja selle võikski tuleva aasta alguses, mil automaksuga seonduvat hakatakse üle vaatama, aluseks võtta.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles