Tarbijal on õiguste kõrval ka kohustusi

Madis Luik
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Tarbijakaitseamet

Tarbijakaitseamet alustas 18. detsembrini kestva teavituskampaaniaga «Alati ei saa tarbijakaitseamet sind aidata. Tunne oma kohustusi!», mis erinevalt senistest on juhib tarbija õiguste asemel tähelepanu tema kohustustele. Amet lükkab ümber ka levinud väärarusaamu, mis sagedasti viivad murede ja kaebusteni.

Tarbijakaitseameti viimased kampaaniad on keskendunud tarbijate õiguste rõhutamisele ning ettevõtjate suunamisele eeskujulikule ja ausale kauplemisele. Sel korral toob amet esile tarbijate levinuimad eksiarvamused ning juhib tähelepanu ka tarbijate kohustustele.

«Paljud probleemid saavad alguse vähesest teadlikkusest või läbimõtlematult tehtud otsusest. Olukorda iseloomustab näiteks asjaolu, et tarbijad sageli esitavad avaldusi, millest on näha, et nad on hinnanud oma õigusi üle ega ole pööranud piisavalt tähelepanu oma kohustustele. Vaid ligikaudu kolmandik kõikidest kaebustest on selgelt põhjendatud,» selgitas tarbijakaitseameti peadirektor Andres Sooniste. Oma roll on ka kauplejail, kes olles teadlikud tarbijate peamistest väärarusaamadest, oskaks juba müügitegevuse käigus neid teemasid käsitleda.

Näiteks võivad vaidlused alata väärarusaamast, et tavapoodi on õigus ostetud ja defektita kaupa tagastada 14 päeva jooksul. Samuti arvatakse tihti, et defektse toote tagastamisel peab kaupleja kohe andma tagasi makstud raha ning esitatud pretensioonile peab kaupleja vastama kohe või hiljemalt paari päeva jooksul. See tegelikult ei ole nii. Defekti esmakordsel ilmnemisel on kauplejal õigus asja parandada ning pretensioonile vastamiseks on kauplejal aega 15 päeva.

Tarbijakaitseamet toob näiteid enam levinud müütidest ja nõuannetest kampaania veebilehele www.ostatargalt.ee, kus saab igaüks teha ka testi, et teada saada, kui palju teab ta tarbija õigustest ja kohustustest.

Igapäevaseid nõuandeid saavad tarbijad ka tarbijakaitseameti Facebooki lehelt. 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles