Viljandi eakad hakkasid jänest sõitma (1)

Rannar Raba
, Sakala vanemtoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Viljandi eakatele antavale perioodikaardile laetakse iga kuu esimesel päeval 14 sõidukorda. Kui need saavad kasutatud, peab pensionär pileti soetama täpselt samadel alustel nagu iga teine täiskasvanu. Kes seda ei tee, riskib bussijänese staatusega.
Viljandi eakatele antavale perioodikaardile laetakse iga kuu esimesel päeval 14 sõidukorda. Kui need saavad kasutatud, peab pensionär pileti soetama täpselt samadel alustel nagu iga teine täiskasvanu. Kes seda ei tee, riskib bussijänese staatusega. Foto: Marko Saarm (montaaž)

Pärast seda, kui Viljandi linn kehtestas oma pensionäride tasuta bussisõitudele piirmäära, on ühissõidukites kontrolöridele vahele jäänud enneolematu hulk eakaid jäneseid.

Viljandis kehtis poolteist aastat kord, mis lubas kõigil vähemalt 65-aastastel elanikel linnaliinibussides tasuta sõita. Ainus, mis neil tuli vastutasuks teha, oli bussi sisenemisel sõit vastava kiipkaardi abil registreerida.

Veebruari lõpp

Et aga linn on viimastel kuudel elanud eelarvekärbete vaimus, kehtestati tänavu 15. jaanuaril eakatele priisõitude piirmäär:  14 korda. Kui jaanuari teisel poolel näis pensionäridel sellest jaguvat, siis veebruaris, mis oli uue süsteemi esimene täis kuu, said paljudel tasuta korrad otsa ning mõni hakkas kokkuhoiu nimel reegleid eirama.

Veebruarikuu viimase kaheksa päevaga jäi linnas vahele kümme bussijänest. Nad kõik olid eri isikud ning eranditult pensionärid. Et kaks maavalitsuse palgal olevat kontrolöri peavad pisteliste reididega katma terve maakonna ega pruugi iga päev linna jõudagi, on eeltoodud näitaja väga suur. Midagi säärast ei ole ametnikel oma varasemast töökogemusest välja tuua.

Kontrolör Arno Luik avaldas oma kogemuse põhjal veendumust, et enamikul juhtudel pole olnud tegu hajameelsusest või vähesest informeeritusest tingitud eksimuse, vaid teadliku petmisega. Ta usub, et inimesed jõudsid piiramata priisõiduga ära harjuda ning proovivad nüüd pileti ostmisest kõrvale hiilides rahakotile soodsat olukorda pikendada. «Eks nad püüa end igat moodi välja vabandada, aga silmast silma võib pikema jututa aru saada, kui tegu on sihiliku tegevusega,» lausus Luik.

Kontrolör väidab end olevat pealt näinud, kuidas mõni pensionär käib sooduskaardiga küll tuvasti juurest põgusalt läbi, kuid liigutab seejuures kätt meelega nii kiiresti või nii kaugelt, et aparaadi andur ei suuda seda tajuda ega arvesta sõidukorda andmebaasist  maha. «Kui ma valideerimata sõidu fikseerin, öeldakse oih, mina ei tea, miks see nii juhtus,» kirjeldas Luik.

Samuti olevat kontrolöri sõnul viimasel ajal justkui nõiaväel kasvanud nende hulk, kelle silmanägemine on väidetavalt tuvasti ekraanile ilmuva sõiduõiguse puudumisest teavitava teksti lugemiseks liiga kehv. Et selline jutt kõikidel puhkudel tõele vastab, on kontrollija meelest enam kui kahtlane.

Olgugi et jänest sõitmine on eakate seas hoogustunud, pole maavalitsus viimasel ajal ühtegi trahvi määranud. Küll aga on kontrolörid rikkujaid hurjutanud ja käskinud viivitamatult bussijuhilt üheeurose pileti osta. Mõnel juhul on vahelejäänu seepeale lähima peatuseni käekoti kallal kohmitsenud ning uste avanedes hoopis välja putkanud.

Trahvid tulekul

Maavalitsuse arenguosakonna juhataja Kaupo Kase, kelle vastutusalasse ühistranspordi korraldamine kuulub, ütles, et on veidrast situatsioonist teadlik, ning märkis, et äsja läks nende juurest Viljandi linnavalitsusse vastavasisuline märgukiri. «Lugesime nimepidi kõik piletita sõitjad üles ja palusime nendega tegeleda. Püüame hoida esialgu mõistvat joont ning loodame, et selgitustöö aitab kiiresti asja lahendada. Kui ei, siis peame karistama hakkama,» sedastas ta.

Linnavalitsuse avalike suhete spetsialist Johan-Kristjan Konovalov andis mõista, et nende käsutuses pole veenvat infot, kas inimesed on piletita sõitnud teadmatusest või meelega. Küll aga avaldas ta veendumust, et linn on andnud endast parima, viimaks eakad hiljutise muudatuse sisuga kurssi. Nii näiteks olevat lisaks selgitavatele artiklitele ajakirjanduses riputatud samasisulised teated bussipeatustesse.

«Tegemist on uue süsteemiga ja kahtlemata võtab inimestel sellega kohanemine aega. Samas näitab linnavalitsusse jõudnud tagasiside pigem seda, et valdavas osas ollakse uue korraga kursis. Tõsiasi, et on avastatud sõiduõigust mitteomavaid sõitjaid, annab tunnistust sellest, et maavalitsus täidab ühistranspordi järelevalve ülesannet hästi,» lausus Konovalov.

SÕIDUÕIGUS

Kuidas saab Viljandi pensionär bussiga sõita?

• Viljandi linnavalitsus annab igale tema elanike registris olevale 65-aastasele või vanemale inimesele spetsiaalse sooduskaardi, millele kantakse iga kuu algul 14 tasuta sõidukorda.

• Kui priisõidud on tehtud ehk kaart tühjaks saanud, peab pensionär hakkama ostma üksikpileteid või soetama teise sõidukaardi.

• Üksikpilet, mida saab osta bussist, maksab 1 euro.

• 30 päevaks vaba sõiduõiguse andev perioodikaart maksab 17 eurot.

• Need, kes ei taha endale sõiduperioodi määrata, saavad osta ettemaksukaardi, mille väljaostmine maksab kolm eurot ning kuhu saab edaspidi vastavalt soovile kanda 5, 10, 15 või 20 eurot. Sellise kaardi kasutaja jaoks maksab üks sõidukord 60 senti.

Allikas: viljandi.ee

Kommentaarid (1)
Copy
Tagasi üles