Unistamise pooldajad olid opositsioonis

, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Laval kohtuvad (vasakult) unistamist pooldav opositsionäär Maaja Hallik, sõltumatu ekspert Klaudia Tiitsmaa, väitlusjuht Hendrik Vissel ning unistamise keelamist pooldav koalitsioonijuht ja peaminister Vallo Kirs.
Laval kohtuvad (vasakult) unistamist pooldav opositsionäär Maaja Hallik, sõltumatu ekspert Klaudia Tiitsmaa, väitlusjuht Hendrik Vissel ning unistamise keelamist pooldav koalitsioonijuht ja peaminister Vallo Kirs. Foto: Jaanus Laagriküll

Mis on «UNISTA!TUD»? See võib olla füüsiline sõnateater või lüüriline etüüdieeter. Igal juhul on see naeru ja pisaraid pakkuva kogu pere lavastus.

Virisetakse selle üle, et polnud ühtset tervikut, või selle kallal, et materjal oli esimesel korral veidi toores ja vajab veel sissemängimist. Viriseda võib alati. Kui inimene suudaks vaid mõista, et etüüdidest on meisterdatud sisutihe lavastus.

Häbematult aus lavateos viib inimeste ürgsete tungideni. Selles on loomulikud vajadused hävitada, luua ja armastada. Selles on kõik, millest keskmine inimene unistab, ja ehk veidi rohkemgi.

Taevased kõrgused

Kultuuriakadeemiat lõpetav näitetudengite üheksas lend eesotsas lavastaja Marika Palmiga vormis oma unistused sõnadesse ning noor ja samuti kooli lõpetav koreograaf Evelyn Uisk pani nad oma taktikepi all liikuma (loe: pani tantsima ja keha väänama õigel hetkel).

Siinkohal tasub esile tõsta mitut kaunist tantsu, monoloogide ja vahepalade liikumist ning ka Kristian Põldma mõjuva monoloogi liigutusi.

Kui nüüd keskenduda lavastuse sisule, tuleb tõdeda, et noored julgevad naljatada enda ja teiste unistustega, teha need tühisteks ning tõsta siis uuesti taevastesse kõrgustesse. Nad teevad seda lapseliku siirusega ja lisavad sõrmkübara jagu meremehe sõnapruuki.

Need näitlejahakatised löövad oma entusiasmi ja nooruse vihaga uksi avali ning võitlevad levinud paradigmadega. Pähe saavad poliitikud, Hiina okupatsioon Tiibetis, kurbus, läänemaailma asjadekultus, ajakirjanikud, kultuurirevolutsioon, superkangelased ja televisioon.

Vahepaladena soojendavad hinge tagatubasid kaunid valsilood ja seebimullid. Ja siis purunevad taas kõik mullid, õhupallid ja unistused ning alles jäävad tühipaljad ametid. Tudengid mängivad tõe, surma ja originaalsusega.

Lihtsameelne lapsikus

Kõlama jääb, et miski pole originaalne — kõik öeldu ja unistatu on kellegi teise oma. Või nagu Põhja-Ameerika pedagoog Laurence J. Peter on öelnud: «Originaalsus on peen kunst jätta meelde kuuldu, kuid unustada, kus seda kuuldi.»

Kõik varem nähtu, kuuldu ja loetu on paigutatud lihtrahvale mõistvasse huumorikeelde ning sillutatud lapsikustega, et pealtvaatajas tekiks lapsevanema õilis tunne. Kuidas sa pahandad lapsega, kes alles õpib maailma tundma?

Publik naeris kaasa, kui visati põlevaid nooli reklaamitegijate pihta, kes on võtnud armastuse keele oma arsenali ning üritavad emotsioonidega panna inimesi tooteid või teenuseid ostma.

Võiks öelda, et see on inimkonna eos nurjunud vastulöök. Inimesed ehk arvavadki, et tegemist on ühe suure naljaga, sest interpretatsioon on kahtlemata huumorikas. Jääb küsimus, kas ajusoppides võiksid nad mõista, et näitlejate tõstatud probleemid on reaalsed.

LAVASTUS

Tartu ülikooli Viljandi kultuuriakadeemia teatrikunsti 9. lennu diplomilavastus «UNISTA!TUD» esietendus 4. veebruaril. Järgmine kord saab seda näha 26. veebruaril Ugala teatri väikeses saalis.

• Osades Maaja Hallik, Katrin Kalma, Vallo Kirs, Kristian Põldma, Adeele Sepp, Jaanus Tepomees, Klaudia Tiitsmaa, Hendrik Vissel, Imre Õunapuu ja Rait Õunapuu.

• Lavastaja Marika Palm

• Koreograaf Evelyn Uisk

• Kunstnikud Gerda Sülla ja An-Liis Amur

• Valguskunstnik Märt Sell    

Allikas: Ugala

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles