Tööle sõidetakse Soome. Aga kuhu puhkama?

Kaie Mölter
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Soojus ja päikesepaiste meelitavad palmide alla. Soodsad pakkumised ahvatlevad neidki, kes varem pole reisil käinud. Ülle Kütilt on viimase hetke pakkumiste seas küsitud ka viimsepäeva pakkumist.
Soojus ja päikesepaiste meelitavad palmide alla. Soodsad pakkumised ahvatlevad neidki, kes varem pole reisil käinud. Ülle Kütilt on viimase hetke pakkumiste seas küsitud ka viimsepäeva pakkumist. Foto: Elmo Riig / Sakala

Pärast seda kui internetikasutus tavapäraseks muutus, astub inimesi reisibüroosse üha harvemini: broneeringud saavad tehtud ja piletid ostetud ka pelgalt telefonikõne või e-kirja peale. Nii pole mingi ime, kui kliendiga on mitu aastat koostööd tehtud teda silmast silma nägemata.

Reisikonsultandi tööpäev algab kontrollimisega, mis on juhtunud õhtu, öö ja varahommiku jooksul: kas on keegi näiteks lennukist, rongist või laevast maha jäänud. Olukordadele sobivad lahendused leitud, järgneb ettevalmistus päevaks. On tarvis vaadata, kes peab koju tulema ja kes reisile minema, ning kontrollida, et kõigil ikka piletid oleksid. Päeval peab muu hulgas tegema pakkumisi neile, kes uurivad reisilemineku võimalusi.

Konsultant Ülle Kütt ütleb, et uksest sisse astunud kliendi olekust ei saa välja lugeda, millisele reisile on tollel plaan minna. Väga tagasihoidliku välisilmega, peaaegu nähtamatu tüüp võib osutuda miljonäriks, samas kui elegantse ja silmatorkava salli ja kübara kandja võib otsida kõige odavamat reisi. Inimese võimalused hakkavad kooruma alles suhtlemise käigus.

Konsultant pole pelgalt piletimüüja, vaid spetsialist, kes julgustab ja aitab reisi valida. Sageli astub büroo uksest sisse inimene, kel on küll raha, mille ta on otsustanud kulutada reisimiseks, kuid kindlat plaani veel ei ole.

Kütt rõhutab, et väga soodsate pakkumistega tasub olla ettevaatlik. Võib juhtuda, et reklaamitakse imeodavat bussireisi, mille hinna sisse pole arvestatud ekskursioone, või siis on suudetud müüa lennureis ilma lennujaamast puhkepiirkonda sõidutamiseta. Reisi ostnu peab niisuguseid teenuseid loomulikuks ja enamasti need seda ongi, kuid ülisoodsate pakkumiste juures maksab alati tähelepanelikult uurida, mille arvelt soodustus tuleb.

«Need, kes on palju reisinud, hindavad mugavust ja teavad, et see maksab. Esmapilgul soodne hind võib hiljem osutuda hallitavate seintega keldrikorruse või ilma aknata hotellitoaks,» kõneleb Kütt.

Tööle ja puhkama

Puhkusereisi valides vaadatakse enamasti kõigepealt, millistes paikades on sel ajal soe, kus veel käidud pole ning mida nendes veel külastamata maades teha saab. Konsultant broneerib ja ostab piletid ning kui tarvis, tuletab meelde, et aeg on lennukile minna. Ta on telefoni teel kättesaadav ja võib sihtkohas ka teed juhatada.

Seitseteist aastat konsultandina töötanud Ülle Kütt ise on käinud kolmekümnes riigis ning mõnes neist ka mitu korda. «Silmad ja kõrvad on rohkem väärt, kui infovoldikud ja kataloogid,» teab ta.

Külmas talves näib soe suvi lõpmata kauge igatsusena. Soodsad pakkumised ja otselennud on toonud Egiptuse nelja lennutunni kaugusele. Kütt ütleb, et mõni ta klient on seal juba kümme korda käinud. Praegu on tema sõnul populaarsed ka Tenerife ja teised soojad maad, kuhu Tallinnast otselende korraldatakse.

Reisikonsultandi poole on aga mõtet pöörduda ka töösõite kavandades. Küti jutu järgi on puhkajaid ja tööle sõitjaid peaaegu ühepalju ning kõige rohkem ostetakse Tallinna—Helsingi pileteid.

Päris tihti tuleb ette, et klient helistab reisikorraldajale: «Tere, mina siin! Hakkan nüüd koju tulema.» Ajaks, mil ta Helsingis sadamasse jõuab ja piletiterminalis oma ID-kaardi ulatab, on konsultant ostnud talle laevapileti, valinud kajuti ja broneerinud koha restoranis. Kütt tunnistab, et mõnikord on helistamisega juhtunud ka arusaamatusi, sest pole täpselt selgunud, mis suunas helistaja sõita kavatseb.

Lisaks valmisreisidele ning laeva- ja lennupiletitele on võimalik reisikonsultandi käest osta ka kindlustust ja viisat, rentida autot, broneerida hotelli ja kõiki teenuseid, mis veel turismivaldkonna alla sobivad.

Hätta ei jäta

Kui klient mõne olukorra lahendamisega ise hakkama ei saa, võib ta pöörduda reisikonsultandi poole ja loota tema abile. Ilmaolude tõttu edasi lükatud lennu puhul ongi murelikul inimesel sageli lihtsam helistada oma konsultandile kui minna lennujaama infopunkti teavet nõutama. Neil puhkudel oskab konsultant inimest rahustada ja anda kindlustunnet, et kõik laabub — tuleb lihtsalt oodata.

Juhtub sedagi, et oma hooletusest reis enam ei suju, näiteks kui ollakse lennujaama pingil tukkudes lennukist maha jäänud.

Alles siis, kui kliendi reisile minekust on möödas kaks ööpäeva, saab konsultantki ennast rahulikumalt tunda. «Umbes nelikümmend kaheksa tundi on see aeg, mille jooksul reisile mineja suudab end puhkerežiimile seada. Enne seda on mitu korda suurem tõenäosus, et ta helistab, on rahulolematu ning vajab abi,» kõneleb Ülle Kütt.

Peale üldise, kõigile kättesaadava infovoolu liigub reisikorraldajate vahel erialane teave, mis puudutab näiteks rahutusi ja üleujutusi. Uudiste juures on ka kommentaarid, mida turistile soovitada: kas reisiga paar nädalat oodata või nentida, et olukord on küll ärev, kuid turistidele ohtu pole.

Kui klient pole lennu ärajäämises süüdi, ent loobub hilisemast lennuvõimalusest, asub konsultant juba tehtud broneeringuid tühistama ja raha tagasi nõutama. Oma laiskusest või lohakusest ärajäänud reisi puhul on klient aga ka rahast ilma.

Reisikonsultant on märganud, et neil, kelle puhkusereisi rikub vihmane ilm, kipub see olukord korduma. «Mõned on justkui halva ilma magnetid,» tähendab ta ning lisab, et tema arvates sõltub reisi õnnestumine inimese avatud meeltest.

Oma viimase aja huvitavaimaks tööks nimetab Ülle Kütt Madagaskari reisi korraldamist. «Lõppes vihmaperiood ja teed olid läbimatud. Suhtlesin rühmajuhiga iga päev ja otsisime grupile teisi võimalikke liikumisteid. Reisiseltskond sai suure elamuse ja tunnistas hiljem, et nad pole nii vaest maad varem näinud.»

Kõige põnevam reis viis Küti aga Vietnamisse. Põhjast lõunasse liikudes nägi seltskond kahe nädala vältel eksootilise maa inimeste elu ja metsikut loodust. «Meil oli teejuhiks kuus aastat Eestis elanud vietnamlanna, kes näitas ka paiku, kuhu turistid tavaliselt ei satu.»

Kütt leiab, et kui ta ei töötaks reisikonsultandina, siis vaevalt oleks ta nõnda palju reisinud. «Keda rännupisik pole nakatanud, see saab rahulikult kodumaal olla, kord aga piiri taga käinud, tekib tahtmine ka järgmist paika näha.»

Peale teiste rahvaste ja maade vastu huvi tekitamise on töö Küti ümber toonud toreda sõpruskonna ning pakkunud hulgaliselt kohtumisi põnevate inimestega. Lõpetuseks lausub ta, et ei saa kliendile lubada ilusat ilma ja head reisikaaslast, kõik ülejäänu on aga tehtav.

Viljandis leiab reisikonsultante kolmest büroost. Need on AGM, GO Travel ja Reisiekspert. Õppida saab seda ametit Tartu ülikooli Pärnu kolledžis ning Eesti turismi- ja hotellikõrgkoolis.

TEGIJA KIIDAB TÖÖD

Ülle Kütt trükib välja ingliskeelse humoorika teksti, mida tema ametikaaslased üle ilma levitavad ja milles nad kirjeldavad reisikonsultandi tööd.

• Suudan kiiresti arvutada kogu reisi maksumuse kolmele inimesele, teha broneeringuid viies keskkonnas ja samal ajal vastata viieteistkümnele telefonikõnele.

• Räägin kõiki keeli ja olen külastanud kõiki maailma maid. Olen näinud kõiki randu ja hotelle ning tean eri kodukondsusega reisijatele kehtivaid riiki sisenemise tingimusi.

• Vastutan lennukis pakutava eine, liiklusummikute, laguneva rendiauto, rikkis lennuki, halva ilma, sõjaohu, majanduskriisi ja valuutakursi muutuste eest.

• Suudan võluväel leida paar vaba tuba väljamüüdud hotellis, koha lennukis, bussis ja rongis.

• Korraldan lennuki väljumise ja maandumise kliendile sobivaimal ajal.

• Ma pean teadma, et klient soovib lennata laupäeval, ehkki ta on pileti broneerinud reedesele lennule.

• Olen sõbralik ja naeratan alati. Olen psühholoog ja aitan maandada klientide pingeid ning püsin rahulik ka tormilistes konfliktides.

• Mängin pilli, oskan laulda, tantsida ja parandada printerit. Ma ei armasta puhkepäevi ning töötan rõõmuga hiliste õhtutundideni, soovimata selle eest lisatasu. Minu isiklik elu on tüütu ja igav.

Allikas: Ülle Kütt

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles